strona główna | ważne informacje | ostatnio dodane | wejście do piko | kontakt



























Przykłady dobrych praktyk w szkole
2011-12-22 17:41 / 15
System nagradzania uczniów "Sukcesik"
Działanie opracowano w placówce:Gimnazjum nr 21 im. Tony'ego Halika w Toruniu
Morcinka 13
87-100 Toruń
Autor / autorzy działania:Rada Pedagogiczna, Rada Rodziców i Samorząd Uczniowski Gimnazjum nr 21
sekretariat@gim21.eu
Dział i zakres działania:inne działania
- edukacja
- wychowanie i opieka
- organizacja pracy szkoły
- funkcjonowanie szkoły w środowisku
Czas trwania działania:charakter stały
Forma zajęć:system nagradzania uczniów
Adresat zajęć:wszyscy uczniowie
Cel działania:
Motywowanie uczniów do nauki, wszelkiej aktywności naukowej, społecznej, sportowej, nagradzanie za systematyczną pracę, widoczną poprawę zachowania i pracę nad sobą, działalność na rzecz innych, prezentowanie pozytywnych postaw i ponadczasowych wartości.

Szczegółowy opis działania:

W trakcie nauki w gimnazjum uczniowie są nagradzani cząstkowymi nagrodami "Sukcesikami", czyli dyplomami. Uczeń po zebraniu pięciu nagród cząstkowych występuje do dyrektora szkoły z pisemnym wnioskiem o nagrodę rzeczową. Podlega ona rejestracji w "Księdze Sukcesów Gimnazjum nr 21".

 

Uczniowie otrzymują nagrody w trzech kategoriach:

 

- za rozwój umysłu,

- za rozwój ciała,

- oraz za rozwój ducha i woli.

 

Założeniem systemu jest nagradzanie nie tylko uczniów wybitnych i wzorowych, ale także takich, którzy poprawili średnią ocen, zajęli czołowe miejsca w szkolnych i pozaszkolnych konkurasch, systematycznie i z dobrą motywacją oraz na miarę swoich możliwości pracowali na zajęciach terapeutycznych, socjoterapeutycznych, dydaktyczno-wyrównawczych i w kołach zainteresowań. 

W kategorii rozwój ciała nagradza się czołowe miejsca oraz reprezentowanie szkoły w zawodach sportowych, systematyczny i aktywny udział w rajdach, przestrzeganie zasady fair play. W kategorii rozwój ducha i woli uczniowie mogą być nagrodzeni za pomoc w nauce, za przygotowywanie szkolnych uroczystości, stuprocentową frekwencję, współorganizowanie akcji charytatywnych, pokonanie nałogów, poprawę oceny zachowania o co najmniej dwa poziomy, aktywne redagowanie gazetki szkolnej "Oczko 21", spektakularne przykłady pomocy innym osobom, np. zwrot zalezionej rzeczy, pomoc choremu na ulicy.

 

Nagrody przyznaje kapituła, w skład której wchodzą uczniowie i nauczyciele, zaś o przyznanie nagrod mogą wnioskować nauczyciele, rodzice, uczniowie, dyrekcja. Środki finansowe przeznaczone na fundusz nagród gromadzone są na rachunku dochodów własnych ze środków pochodzących z darowizn, w tym corocznej prowizji od ubezpieczń uczniów.



Efekty działania:
Od początku funkcjonowania systemu, czyli od 01.02.2010 r. do 20.12.2011 r.przyznaliśmy 552 dyplomy cząstkowe i zakupiono 43 nagrody rzeczowe. Uczniowie chętniej biorą udział w szkolnych przedsięwzięciach typu: akademie, konkursy, akcje charytatywne. Szkoła ewidencjonuje sukcesy uczniów i ma możliwość wpływania na pozytywne postawy młodzieży. Jednocześnie nagrody rzeczowe są formą wsparcia dla gorzej sytuowanych rodzin, ponieważ uczniowie sami wybierają rodzaj nagrody i często są to akcesoria komputerowe, profesjonalny sprzęt sportowy lub po prostu buty czy kurtka. Uczniowie starają się poprawić swoje wyniki w nauce i zachowanie, poprawiają frekwencję, walczą o każdy sukces w szkolnych i międzyszkolnych konkursach, aktywnie pracują na zajęciach pozalekcyjnych i terapeutycznych. Poza tym, przy okazji udoskonalili swoją umiejętność pisania podań.




Osoby / instytucje współpracujące i zakres współpracy:
Rada Rodziców - akceptacja regulaminu i pozyskiwanie funduszy.

Więcej informacji o przykładzie dobrej praktyki znajdziesz na stronie www.gim21.torun.pl



© Copyright 2024 Kuratorium Oświaty w Bydgoszczy

Projekt i opracowanie: ix.pl