strona główna | ważne informacje | ostatnio dodane | wejście do piko | kontakt



























Przykłady dobrych praktyk w szkole
2012-11-29 16:51 / 148
Udział uczniów Zespołu Szkół Elektrycznych we Włocławku w olimpiadach i konkursach zawodowych
Działanie opracowano w placówce:Technikum nr 4
Toruńska 77/83
87-800 Włocławek
Autor / autorzy działania:Andrzej Aftański oraz nauczyciele przedmiotów zawodowych
zsel@zsel.edu.pl
Dział i zakres działania:uczeń zdolny
- edukacja
- wychowanie i opieka
- organizacja pracy szkoły
- funkcjonowanie szkoły w środowisku
Czas trwania działania:0d roku szkolnego 1998/1999 - charakter stały
Forma zajęć:Zajęcia dodatkowe
Adresat zajęć:Uczniowie klas technikum
Cel działania:
Celem zajęć jest utrwalanie i systematyzowanie wiadomości i umiejętności uczniów nabytych podczas zajęć z przedmiotów zawodowych oraz rozwijanie dodatkowych kompetencji wykraczających poza wymagania określone programem nauczania w danym zawodzie.
Uczniowie uczą się pożądanych postaw społecznych oraz nabywają pewności w stosowaniu posiadanych umiejętności. Jednocześnie wzrastają aspiracje młodzieży, która przez uczestnictwo w kolejnych etapach konkursów zdobywa nowe doświadczenia, a rywalizując z rówieśnikami o pierwszeństwo w zawodzie może ciekawiej planować przyszłość edukacyjno-zawodową. Wyjazdy na uczelnie i do szkół -organizatorów kolejnych etapów konkursów daje też okazję do nawiązania interesujących znajomości, które niejednokrotnie przenoszą się na okres studencki.
Odnoszone sukcesy są inspiracją dla pozostałych uczniów szkoły; wskazują na interesujące możliwości urozmaicenia dotychczasowej ścieżki kształcenia, a materialny wymiar nagród jest z pewnością dodatkową zachętą.


Szczegółowy opis działania:

Uczestnictwo w konkursach i olimpiadach zawodowych jest dla uczniów Zespołu Szkół Elektrycznych długoletnią tradycją i stałym elementem życia szkolnego. Szczególnym zainteresowaniem cieszą się te zmagania, które bezpośrednio związane są z zawodami poznawanymi przez młodzież, stanowiąc uzupełnienie i rozwinięcie tematów ujętych programami nauczania. Dlatego, jedną z popularniejszych jest Olimpiada Wiedzy Elektrycznej i Elektronicznej „Euroelektra", w której uczniowie Elektryka biorą udział od początku jej istnienia. Przygotowanie do etapów regionalnych olimpiad wymaga rozwiązania wielu zadań i powtórzenia całości materiału nauczania z przedmiotów zawodowych. Oprócz samodzielnej pracy uczniów, bez której niemożliwe byłyby ich sukcesy, konieczne są dodatkowe spotkania z nauczycielami przedmiotów zawodowych, a także dyskusje internetowe. Taką formę pracy z uczniami szkoła prowadzi już od wielu lat.

W kilku ostatnich latach zainteresowanie społeczności Elektryka skupione jest nie tylko na konkursach zawodowych, ale także tych, które dotyczą przedsiębiorczości, planowania kariery zawodowej i wiedzy o współczesnym rynku pracy. Jest to naturalne rozwinięcie tematyki poradnictwa zawodowego, która na dobre stała się obecna w szkole i zaowocowała już m.in. sukcesami w Olimpiadzie Wiedzy o Planowaniu i Zarządzaniu Karierą Zawodową.

Podczas przygotowania do udziału w tej olimpiadzie uczniowie poznają m.in. zasady autoprezentacji, pisania CV w formacie europejskim, a także możliwe ścieżki kształcenia, co może być bardzo przydatne w planowaniu własnej kariery zawodowej.

Uczestnictwo w finałach olimpiad daje najlepszym uczniom możliwość podjęcia nauki na renomowanych uczelniach, mogą też otrzymywać stypendia, a także odbywać staże w przodujących zakładach swej branży.



Efekty działania:
Do najważniejszych sukcesów należą zdobyte tytuły laureatów i finalistów:

Olimpiada Wiedzy Elektrycznej i Elektronicznej "Euroelektra"
2000 r. - I, III miejsce oraz wyróżnienie;
2004-2005 - laureat;

Olimpiada Wiedzy o Wynalazczości - 2009-2012 -finaliści;

Olimpiada Wiedzy o Planowaniu i Zarządzaniu Karierą Zawodową:
2011 r. - III miejsce i finaliści;

Olimpiada Innowacji Technicznych:
2012 r. - finaliści;

Konkurs "Energia elektryczna w przyszłości. Wizja roku 2050"
201 2r. - laureaci.

Osoby / instytucje współpracujące i zakres współpracy:
Uniwersytet Technologiczno-Przyrodniczy w Bydgoszczy - główny organizator Olimpiady "Euroelektra" oraz Stowarzyszenie Elektryków Polskich.
Polski Związek Stowarzyszeń Wynalazców i Racjonalizatorów - organizator Olimpiady Wiedzy o Wynalazczości oraz Olimpiady Innowacji Technicznych.
Stowarzyszenie Doradców Szkolnych i Zawodowych Rzeczypospolitej Polskiej - organizator Olimpiady Wiedzy o Planowaniu i Zarządzaniu Karierą Zawodową.
Czasopismo Naukowe Acta Energetica oraz Energa - organizatorzy konkursu "Energia elektryczna w przyszłości. Wizja roku 2050".
Prezydent Miasta Włocławek - fundator nagród dla laureatów i finalistów olimpiad.
Szkoły - organizatorzy kolejnych finałów olimpiad zawodowych.


Informacje dodatkowe:
Udział uczniów w olimpiadach i konkursach zawodowych jest dla nich wydarzeniem nobilitującym, a także okazją do poznania dorobku innych placówek edukacyjnych, w których odbywają się kolejne etapy konkursów oraz uczelni wyższych, gdzie zazwyczaj mają miejsce ich finały, np. Politechnika Szczecińska i Białostocka, Uniwersytet Technologiczno-Przyrodniczy w Bydgoszczy i inne. Tytuł finalisty olimpiady zawodowej zwalnia ponadto uczniów z części teoretycznej egzaminu potwierdzającego kwalifikacje zawodowe, a zdający otrzymuje dyplom z adnotacją "100% punktów". Od kilku lat laureaci i finaliści olimpiad są też nagradzani przez Prezydenta Miasta Włocławek, który na uroczystej gali pod koniec roku szkolnego wręcza najlepszym uczniom nagrody rzeczowe lub stypendia. Na przykład za zajęcie pierwszego miejsca w konkursie "Energia elektryczna w przyszłości. Wizja roku 2050" szkoła w roku 2012 otrzymała w nagrodę 12 000 zł na zakup pomocy dydaktycznych, a uczestnicy atrakcyjne nagrody rzeczowe.

Więcej informacji o przykładzie dobrej praktyki znajdziesz na stronie http://www.zsel.edu.pl



© Copyright 2024 Kuratorium Oświaty w Bydgoszczy

Projekt i opracowanie: ix.pl