Cel działania:- rozbudzanie motywacji czytania i rozwijanie umiejętności odbioru dzieł literackich, a poprzez te działania rozumienia człowieka i świata,
- czytanie tekstów literackich ze zwróceniem uwagi na różnorodność form przekazu, wielość środków wyrazu, język symboli, odmienność stylów,
- prezentowanie własnych efektów pracy podczas zbiorowego wystąpienia uczniów w czasie spotkania poetyckiego,
- twórcze uczestniczenie w życiu szkolnym i środowiska lokalnego,
- poszerzanie wiadomości o twórczości na określony temat lub danego autora,
- indywidualne poszukiwanie wierszy, interpretacja utworów przez uczniów,
- indywidualna konkretyzacja obrazkowa utworu poetyckiego.
Szczegółowy opis działania:Formuła spotkań poetyckich w ciągu 10 lat uległa zmianie. Od początku miały one miejsce w gimnazjum. Początkowo wszyscy nauczyciele poloniści pracowali na lekcjach wokół określonego tematu (np. poezja śpiewana, regionalna). Każdy uczeń samodzielnie szukał wiersza i przygotowywał jego interpretację oraz wykonywał do niego ilustrację. Nauczyciel wybierał najciekawsze wystąpienie. Uczniowie wybrani przez polonistów recytowali wiersze podczas spotkania poetyckiego przed dyrekcją, nauczycielami języka polskiego, bibliotekarzami, zaproszonymi gośćmi, a bywali nimi: księża, dyrektor MGOKSiR-u, kierownik biblioteki miejskiej, emerytowani nauczyciele, rodzice. Najładniejsze ilustracje stanowiły dekorację wieczorku.
Od roku 2008/2009 rozpoczęła się współpraca z MGOKSi-rem i już w budynku domu kultury odbywają się spotkania miłośników poezji. Uczniowie są przygotowywani do recytacji według określonego scenariusza, a piękne dopełnienie wierszy stanowi muzyka (gra na instrumentach, śpiew chóru). Spotkania poetyckie stały się imprezą otwartą dla wszystkich zainteresowanych mieszkańców Gniewkowa i okolic, a czasowo przypadają na coroczne obchody Dni Księstwa Gniewkowskiego (wcześniej Dni Gniewkowa), są organizowane wspólnie z Towarzystwem Miłośników Gniewkowa i Ziemi Gniewkowskiej.
W roku szkolnym 2010/2011 spotkanie poetyckie miało charakter specyficzny, gdyż było realizowane w ramach projektu edukacyjnego przez jedną klasę.
Efekty działania:- zorganizowane i odbyte wieczorki poetyckie, np.: "Bliżej poezji regionalnej", "Bliżej poezji śpiewanej", "Bliżej poezji księdza Jana Twardowskiego", "Bliżej poezji miłosnej" , "Bliżej poezji o leśnej przyrodzie",
- efektywna współpraca szkoły z rodzicami i środowiskiem lokalnym,
- realizacja treści wynikających z podstawy programowej dotyczących odbioru dzieł literackich,
- częstsze korzystanie przez uczniów ze zbiorów biblioteki szkolnej i miejskiej,
- rozwijanie czytelnictwa wśród młodzieży,
- ciekawe interpretacje wierszy przez uczestników spotkania,
- zainteresowanie poezją środowiska lokalnego.
Osoby / instytucje współpracujące i zakres współpracy:- nauczyciele języka polskiego - przygotowanie uczniów do wystąpienia,
- nauczyciele - bibliotekarze - pomoc w korzystaniu ze zbiorów bibliotecznych,
- nauczyciel muzyki - oprawa muzyczna wieczorków,
- Miejsko-Gminny Ośrodek Kultury, Sportu i Rekreacji w Gniewkowie - udostępnienie sali, dekoracja, poczęstunek,
- Towarzystwo Miłośników Gniewkowa i Ziemi Gniewkowskiej - współorganizator spotkania.
Informacje dodatkowe:Szczegółowe opisy corocznych działań znajdują się na stronie internetowej szkoły www.gimgniewkowo.republika.pl