strona główna | ważne informacje | ostatnio dodane | wejście do piko | kontakt



























Przykłady dobrych praktyk w szkole
2013-06-05 21:13 / 137
Grupy Wsparcia Psychologicznego
Działanie opracowano w placówce:Zespół Szkół Samochodowych im. Tadeusza Kościuszki we Włocławku
Leśna 1A
87-800 Włocławek
Autor / autorzy działania:Anna Grabowska-Dąbek
zss_sekretariat@poczta.onet.pl
Dział i zakres działania:inne działania
- edukacja
- wychowanie i opieka
- organizacja pracy szkoły
- funkcjonowanie szkoły w środowisku
Czas trwania działania:stały od 2007/2008
Forma zajęć:zajęcia pozalekcyjne
Adresat zajęć:uczniowie zespołu szkół ponadgimnazjalnych
Cel działania:
Celem przedsięwzięcia było przygotowanie młodzieży do reagowania w sytuacjach ekstremalnych poprzez niesienie wsparcia psychologicznego ofiarom klęsk i katastrof. Pedagog szkolny na bazie tego programu stworzył w szkole grupy wsparcia psychologicznego. Podstawą do opracowania tego działania było przekonanie o potrzebie ukazania młodzieży innych form konstruktywnego spędzania czasu wolnego, zarażenia misją pomagania drugiemu człowiekowi.
Nadrzędnym celem tego programu jest uwrażliwienie młodego człowieka na ludzką krzywdę, na cierpienie innych, wyposażenie młodzieży w podstawowe umiejętności pomagania i udzielania wsparcia psychologicznego.





Szczegółowy opis działania:

Grupy wsparcia psychologicznego zostały utworzone kilka lat temu w naszej szkole w związku z udziałem pedagoga w warsztatach PCK i Czerwonego Półksiężyca w Bratysławie i Budapeszcie. Dotyczyły one realizacji w organizacjach czerwonokrzyskich  Programu Wsparcia Psychologicznego w sytuacjach klęsk i katastrof.

W programie, dostosowanym do potrzeb uczniów naszej szkoły, wyodrębniono następujące cele szczegółowe:

  • przygotowanie młodzieży do reagowania w sytuacjach krytycznych takich jak: katastrofy naturalne, niebezpieczeństwa humanitarne, wypadki drogowe, katastrofy technologiczne i inne spowodowane przez ludzi, konflikty wojenne, pomoc zakażonym HIV i chorym na AIDS,
  • zinternalizowanie przez młodzież wizji świata, w którym nadrzędną wartością jest człowiek, 
  • uwrażliwienie młodych ludzi na cierpienie drugiego człowieka,
  • kształtowanie nowego, humanistycznego systemu wartości,
  • wyposażenie młodzieży w „umiejętności” wsparcia psychologicznego, czyli szerokiego zakresu działań, które pomagają uwolnić człowieka od emocjonalnego bólu i psychologicznego zamieszania,
  • wypracowanie konkretnych strategii działania w przypadku sytuacji krytycznych,
  • zdobycie umiejętności reagowania w sytuacjach trudnych dotyczących rówieśników, bądź osób, którym ofiarowana jest pomoc,
  • wypracowanie u uczniów metod konstruktywnego słuchania, umiejętności wsparcia psychologicznego.

Młodzież chętna do udziału w grupach wsparcia psychologicznego została przygotowana teoretycznie i praktycznie w trakcie warsztatów z pedagogiem szkolnym.

Treści programowe warsztatów dla młodzieży tworzącej grupy wsparcia psychologicznego:

1. Wsparcie psychologiczne; kiedy jest ono potrzebne.

2. Cechy wydarzenia krytycznego; wczesna interwencja.

3. Stres i radzenie sobie z nim.

4. Wspierające komunikowanie.

5. Populacje ze specjalnymi potrzebami i pomoc pomagającym.

Tego typu oddziaływania kreują nowe tożsamości dorastajacej młodzieży.

Uczniowie, którzy uczestniczą w tym programie, mają za zadanie przede wszystkim "wychwytywać", wśród rówieśników tych, którzy potrzebują pomocy czy wsparcia psychologicznego. Ich zadaniem jest reagować jak „pogotowie pierwszej pomocy psychologiczno-pedagogicznej”, tzn. dawać wsparcie młodzieży zagrożonej kryzysem czy w kryzysie i nakłaniać ją do kontaktu ze specjalistą.

Ponadto, młodzież tworząca grupy wsparcia psychologicznego organizuje w szkole wielkie akcje honorowego oddawania krwi, przygotowuje spektakle profilaktyczne i inne imprezy o charakterze promującym zdrowy styl życia, np. Dzień Walki z Marihuaną, Światowy Dzień Zdrowia Psychicznego, Światowy Dzień Walki z AIDS itp.

Grupy wsparcia psychologicznego stanowią w szkole swoiste antidotum na trudne sytuacje uczniów. Młodzież przeżywająca swoje osobiste dramaty nie pozostaje niezauważona przez rówieśników i okazywana jest im natychmiastowa pomoc psychologiczna. Co najistotniejsze młodzi spełniają się w nowych życiowych rolach promujących świat, w którym najwyższą wartością jest człowiek.



Efekty działania:
- otoczenie szczególną opieką młodzieży zagrożonej nieprzystosowaniem społecznym, uczniów w sytuacjach trudnych,
- wyposażenie młodzieży w podstawowe umiejętności psychologiczne,
- konstruktywne spędzanie czasu wolnego przez młodzież,
- kreowanie nowych systemów wartości wśród młodych bądź rekonstrukcja wadliwych,
- zapobieganie przestępczości, narkomanii, wszelkim patologiom społecznym,
- poprawa relacji rodzic - dziecko,
- promowanie zdrowego stylu życia,
- uwrażliwienie na drugiego człowieka,
- promowanie idei honorowego oddawania krwi - od kilku lat szkoła zajmuje I miejsce we Włocławku w turnieju szkół ponadgimnazjalnych w konkursie "Młoda krew ratuje życie". W bieżącym roku szkoła zajęła także II miejsce w województwie w tym przedsięwzięciu.



Osoby / instytucje współpracujące i zakres współpracy:
- Polski Czerwony Krzyż - szkolenia, warsztaty metodyczne, akcje czerwonokrzyskie,
- Poradnia Psychologiczno-Pedagogiczna - zajęcia z psychologiem,
- specjaliści z Poradni Terapii Uzależnień- indywidualne terapie,
- lekarze specjaliści z lokalnych i regionalnych przychodni specjalistycznych - indywidualna pomoc uczniom.

Informacje dodatkowe:
Grupy Wsparcia Psychologicznego mają w najbliższych planach wolontariat w hospicjum dla dzieci. Obecność przy dziecku w stanie terminalnym może stać się egzystencjalnym przeżyciem dla młodzieży zagrożonej nieprzystosowaniem społecznym. Młodzi ludzie zostaną we właściwy sposób przygotowani do tego typu działań, aby jak najlepiej opanować zasady kontaktu z osobami w sytuacjach granicznych.




Więcej informacji o przykładzie dobrej praktyki znajdziesz na stronie www.zss.q4.pl



© Copyright 2024 Kuratorium Oświaty w Bydgoszczy

Projekt i opracowanie: ix.pl