Cel działania:Celem przedsięwzięcia było przygotowanie młodzieży do reagowania w sytuacjach ekstremalnych poprzez niesienie wsparcia psychologicznego ofiarom klęsk i katastrof. Pedagog szkolny na bazie tego programu stworzył w szkole grupy wsparcia psychologicznego. Podstawą do opracowania tego działania było przekonanie o potrzebie ukazania młodzieży innych form konstruktywnego spędzania czasu wolnego, zarażenia misją pomagania drugiemu człowiekowi.
Nadrzędnym celem tego programu jest uwrażliwienie młodego człowieka na ludzką krzywdę, na cierpienie innych, wyposażenie młodzieży w podstawowe umiejętności pomagania i udzielania wsparcia psychologicznego.
Szczegółowy opis działania:Grupy wsparcia psychologicznego zostały utworzone kilka lat temu w naszej szkole w związku z udziałem pedagoga w warsztatach PCK i Czerwonego Półksiężyca w Bratysławie i Budapeszcie. Dotyczyły one realizacji w organizacjach czerwonokrzyskich Programu Wsparcia Psychologicznego w sytuacjach klęsk i katastrof.
W programie, dostosowanym do potrzeb uczniów naszej szkoły, wyodrębniono następujące cele szczegółowe:
- przygotowanie młodzieży do reagowania w sytuacjach krytycznych takich jak: katastrofy naturalne, niebezpieczeństwa humanitarne, wypadki drogowe, katastrofy technologiczne i inne spowodowane przez ludzi, konflikty wojenne, pomoc zakażonym HIV i chorym na AIDS,
- zinternalizowanie przez młodzież wizji świata, w którym nadrzędną wartością jest człowiek,
- uwrażliwienie młodych ludzi na cierpienie drugiego człowieka,
- kształtowanie nowego, humanistycznego systemu wartości,
- wyposażenie młodzieży w „umiejętności” wsparcia psychologicznego, czyli szerokiego zakresu działań, które pomagają uwolnić człowieka od emocjonalnego bólu i psychologicznego zamieszania,
- wypracowanie konkretnych strategii działania w przypadku sytuacji krytycznych,
- zdobycie umiejętności reagowania w sytuacjach trudnych dotyczących rówieśników, bądź osób, którym ofiarowana jest pomoc,
- wypracowanie u uczniów metod konstruktywnego słuchania, umiejętności wsparcia psychologicznego.
Młodzież chętna do udziału w grupach wsparcia psychologicznego została przygotowana teoretycznie i praktycznie w trakcie warsztatów z pedagogiem szkolnym.
Treści programowe warsztatów dla młodzieży tworzącej grupy wsparcia psychologicznego:
1. Wsparcie psychologiczne; kiedy jest ono potrzebne.
2. Cechy wydarzenia krytycznego; wczesna interwencja.
3. Stres i radzenie sobie z nim.
4. Wspierające komunikowanie.
5. Populacje ze specjalnymi potrzebami i pomoc pomagającym.
Tego typu oddziaływania kreują nowe tożsamości dorastajacej młodzieży.
Uczniowie, którzy uczestniczą w tym programie, mają za zadanie przede wszystkim "wychwytywać", wśród rówieśników tych, którzy potrzebują pomocy czy wsparcia psychologicznego. Ich zadaniem jest reagować jak „pogotowie pierwszej pomocy psychologiczno-pedagogicznej”, tzn. dawać wsparcie młodzieży zagrożonej kryzysem czy w kryzysie i nakłaniać ją do kontaktu ze specjalistą.
Ponadto, młodzież tworząca grupy wsparcia psychologicznego organizuje w szkole wielkie akcje honorowego oddawania krwi, przygotowuje spektakle profilaktyczne i inne imprezy o charakterze promującym zdrowy styl życia, np. Dzień Walki z Marihuaną, Światowy Dzień Zdrowia Psychicznego, Światowy Dzień Walki z AIDS itp.
Grupy wsparcia psychologicznego stanowią w szkole swoiste antidotum na trudne sytuacje uczniów. Młodzież przeżywająca swoje osobiste dramaty nie pozostaje niezauważona przez rówieśników i okazywana jest im natychmiastowa pomoc psychologiczna. Co najistotniejsze młodzi spełniają się w nowych życiowych rolach promujących świat, w którym najwyższą wartością jest człowiek.
Efekty działania:- otoczenie szczególną opieką młodzieży zagrożonej nieprzystosowaniem społecznym, uczniów w sytuacjach trudnych,
- wyposażenie młodzieży w podstawowe umiejętności psychologiczne,
- konstruktywne spędzanie czasu wolnego przez młodzież,
- kreowanie nowych systemów wartości wśród młodych bądź rekonstrukcja wadliwych,
- zapobieganie przestępczości, narkomanii, wszelkim patologiom społecznym,
- poprawa relacji rodzic - dziecko,
- promowanie zdrowego stylu życia,
- uwrażliwienie na drugiego człowieka,
- promowanie idei honorowego oddawania krwi - od kilku lat szkoła zajmuje I miejsce we Włocławku w turnieju szkół ponadgimnazjalnych w konkursie "Młoda krew ratuje życie". W bieżącym roku szkoła zajęła także II miejsce w województwie w tym przedsięwzięciu.
Osoby / instytucje współpracujące i zakres współpracy:- Polski Czerwony Krzyż - szkolenia, warsztaty metodyczne, akcje czerwonokrzyskie,
- Poradnia Psychologiczno-Pedagogiczna - zajęcia z psychologiem,
- specjaliści z Poradni Terapii Uzależnień- indywidualne terapie,
- lekarze specjaliści z lokalnych i regionalnych przychodni specjalistycznych - indywidualna pomoc uczniom.
Informacje dodatkowe:Grupy Wsparcia Psychologicznego mają w najbliższych planach wolontariat w hospicjum dla dzieci. Obecność przy dziecku w stanie terminalnym może stać się egzystencjalnym przeżyciem dla młodzieży zagrożonej nieprzystosowaniem społecznym. Młodzi ludzie zostaną we właściwy sposób przygotowani do tego typu działań, aby jak najlepiej opanować zasady kontaktu z osobami w sytuacjach granicznych.
Więcej informacji o przykładzie dobrej praktyki znajdziesz na stronie www.zss.q4.pl |