strona główna | ważne informacje | ostatnio dodane | wejście do piko | kontakt



























Przykłady dobrych praktyk w szkole
2012-11-10 12:36 / 136
Koło Naukowe Historyków
Działanie opracowano w placówce:Zespół Szkół Samochodowych im. Tadeusza Kościuszki we Włocławku
Leśna 1A
87-800 Włocławek
Autor / autorzy działania:Dariusz Koziński
zss_sekretariat@poczta.onet.pl
Dział i zakres działania:inne działania
- edukacja
- wychowanie i opieka
- organizacja pracy szkoły
- funkcjonowanie szkoły w środowisku
Czas trwania działania:stały - od 2003/2004
Forma zajęć:zajęcia pozalekcyjne
Adresat zajęć:uczniowie zespołu szkół ponadgimnazjalnych
Cel działania:
- rozwijanie wiedzy dotyczącej historii Polski oraz powszechnej ze szczególnym uwzględnieniem regionów: Kujaw, Ziemi Dobrzyńskiej, Pomorza i Ziemi Chełmińskiej, Wielkopolski i Mazowsza,
- poszerzanie wiadomości z zakresu historii sztuki,
- kształtowanie świadomości historycznej, - - uwrażliwianie na piękno dzieł sztuki,
- uczenie twórczego spędzania wolnego czasu (turystyka jako sposób na zdobywanie wiedzy i poszerzanie zainteresowań),
- poznanie i doskonalenie warsztatu pracy historyka,
- kształtowanie właściwych postaw obywatelskich w wielokulturowym społeczeństwie,
- uczenie samodzielnego myślenia i inspirowanie do twórczych działań,
- wykształcenie umiejętności wykorzystywania w rekonstrukcji przeszłości różnorodnych źródeł informacji,
- budzenie szacunku dla dorobku cywilizacyjnego ludzkości, tolerancji dla różnych postaw światopoglądowych i politycznych.

Szczegółowy opis działania:

Koło Naukowe Historyków działa od 2003 roku. Zainicjowana działalność miała ożywić i urozmaicić ofertę zajęć pozalekcyjnych, przyczyniających się do rozwoju intelektualnego młodzieży. Odbiorcami są uczniowie zainteresowani historią i aktywną formą spędzania czasu, zdobywaniem wiedzy wykraczającej poza ramy programu szkolnego, czerpiący przyjemność z uczestnictwa w przygodzie intelektualnej i poznawania piękna ojczystego kraju. Do koła należy kilkanaście osób. Współpraca z taką mobilną grupą pozwala na realizację celów poprzez aktywne stosowanie wybranych metod. Efekty pracy i przemyśleń prezentowane są na forum szkoły za sprawą Internetu, wystaw, publikacji, udostępnianych pomocy dydaktycznych, co przyczynia się do poszerzania zainteresowań innych osób i bieżącego śledzenia działalności koła oraz kształtowania pozytywnego wizerunku szkoły.

Praca Koła Naukowego Historyków przebiega zgodnie z autorskim programem Historia Polski, wybranych regionów i miast na tle architektury i sztuki na przestrzeni dziejów. Celem zasadniczym jest turystyka miejska pozwalająca na poznawanie historii poprzez bezpośredni kontakt z dziedzictwem kultury materialnej i konfrontację wiedzy zdobytej na lekcjach historii z empirycznym doświadczaniem zabytków. Program obejmuje 10 modułów wymienionych poniżej, z tym że od trzeciego modułu równolegle realizowany jest nowy program autorski Historia i zabytki małej ojczyzny - poznawanie dziejów i sztuki Włocławka. Wycieczki po Włocławku organizowane są zawsze w ferie zimowe, a wyjazdy do innych miejscowości w soboty. Zarówno jeden, jak i drugi program pozwoliły w ciągu 10 lat działalności koła na zwiedzenie 20 miast i ich zabytków. Przy tej okazji poznano wystawy stałe lub czasowe w muzeach (Toruń - Ratusz, Muzeum Okręgowe; Chełmno - Ratusz, Muzeum; Poznań- Muzeum Archidiecezjalne; Gniezno - Muzeum Początków Państwa Polskiego; Płock - Muzeum Sztuki Secesyjnej; Warszawa - Zamek Królewski, Łowicz - Muzeum Ziemi Łowickiej;  Bydgoszcz - Muzeum Historii Miasta (spichrze nad Brdą).

Zakres działania Koła Naukowego Historyków:
a) organizowanie wykładów, spotkań i dyskusji,
b) projekcja tematycznych filmów wideo,
c) wycieczki dydaktyczne,
d) przygotowanie wystaw o tematyce historycznej,
f) wykonywanie pomocy dydaktycznych,
g) publikacje, referaty  i opracowania przygotowane przez uczniów na podstawie literatury przedmiotowej,
h) redagowanie serwisu internetowego,
i) praca z mapą i tekstem źródłowym,
j) prezentacja albumów z zakresu architektury i sztuki,

k) współpraca z instytucjami naukowymi i innymi w zakresie realizacji zadań programowych KNH,

l) współorganizowanie uroczystości szkolnych z okazji świąt państwowych- upamiętnianie rocznic historycznych,

ł) kolejne rocznice KNH - podsumowanie i wnioski.

 

Treści:
Moduł I:
Śladami Polski pierwszych Piastów. Romanizm.
Tematy:
1) Początki państwa polskiego w X – XII wieku.
2) Sztuka romańska.
3) Gniezno i Poznań w państwie pierwszych Piastów.
4) Znaczenie dynastii piastowskiej w dziejach Polski.
5) Idea zjednoczenia Europy a program „Renovatio imperii Romani”.
6) Włocławek w X – XIII wieku – wycieczka do muzeum.
7) Romanizm na przykładzie wybranych miast: wycieczka do Poznania, Gniezna, Strzelna i Płocka.

Moduł II: Kultura duchowa i materialna państwa zakonnego w Prusach ze szczególnym uwzględnieniem Ziemi Chełmińskiej. Gotyk.
Tematy:
1) Dzieje Zakonu Krzyżackiego w Prusach.
2) Sztuka gotycka.
3) Chełmno i Toruń w państwie zakonnym.
4) Rola Kujaw w konfliktach polsko-krzyżackich - wycieczka do muzeum.
5) Gotyk na przykładzie wybranych miast: wycieczka do Torunia, Chełmna, Brodnicy i Radzynia Chełmińskiego.

Moduł III: Polska ostatnich Jagiellonów. Renesans.
Tematy:
1) Rzeczpospolita w XVI wieku.
2) Sztuka renesansu.
3) Znaczenie dynastii Jagiellonów w dziejach Polski.
4) Włocławek w epoce renesansu.
5) Renesans na przykładzie wybranych miast: wycieczka do Płocka, Pułtuska, Poznania i Chełmna.

6) Wycieczka - katedra włocławska.


Moduł IV: Rzeczpospolita- Wiek Marsa i czasy saskie. Barok.
Tematy:

1) Wykłady - spotkania:
a) Rzeczpospolita w XVII w. - panowanie Wazów i "Piastów"
b) Rzeczpospolita w czasach saskich
c) Architektura i sztuka baroku
- film pt. "Katalog zabytków"
- albumy i opracowania
d) Warszawa i Włocławek w XVII i I poł. XVIII wieku.
2)Wycieczki:
a) Warszawa - Zamek Królewski i Stare Miasto (09.2006 r.),
b) Włocławek - "Szlakiem baroku",
c) Sanktuarium Maryjne w Skępem i Oborach.


Moduł V: Polska w latach 1764 - 1831. Czasy stanisławowskie i epoka Księstwa Warszawskiego oraz Królestwa Polskiego w dobie konstytucyjnej. Klasycyzm.
Tematy:
1. Wykłady - spotkania:
a/ Rzeczpospolita w II poł. XVIII wieku - panowanie Stanisława Augusta Poniatowskiego,
b/ Księstwo Warszawskie (1807/2007) - w 200-lecie utworzenia,
c/ Królestwo Polskie 1815-1831,
d/ Włocławek na przełomie XVIII i XIX wieku,
e/ architektura i sztuka klasycystyczna:
- film "Katalog zabytków",
- albumy i opracowania,
- pałac w Lubostroniu na Kujawach Fryderyka hrabiego Skórzewskiego.
2. Wycieczki :
a/ Bydgoszcz - IX/X 2007 r.,
b/ Ciechocinek - V 2008 r.

3. Wycieczka- Śladami Powstania Styczniowego we Włocławku.


Moduł VI:
Rozwój kapitalizmu na ziemiach polskich w latach 1831–1914. Historyzm i secesja.
Tematy:
1. Miastotwórcza rola industrializacji przemysłowej na przykładzie Łodzi i Włocławka.
a/ Lekcja muzealna ”Gospodarka we Włocławku w XIX wieku” – Muzeum Historii Włocławka.
b/ Film Andrzeja Wajdy "Ziemia obiecana".
2. Adaptacja architektury przemysłowej we Włocławku - fotoreportaż.
3. Reprezentacyjne sale we Włocławku oraz pałace-rezydencje włocławskich fabrykantów - fotoreportaż.
4. Metaloplastyka secesyjna we Włocławku.
5. Wycieczka do Łodzi.

6. Wycieczka - Szlakiem gotyku po Włocławku.

 

Moduł VII: Wielka Wojna - II Rzeczpospolita Polska - II wojna światowa. Modernizm i historyzm.
Tematy:
1. 70. rocznica II wojny światowej - wystawa w szkole zatytułowana ”Plakat w II wojnie światowej”.
2. Polska w latach 1914-1945 - lekcje muzealne.
a) Wojna 1920 roku na Kujawach i ziemi dobrzyńskiej; 90 rocznica (1920-2010).
b) Działania wojenne we wrześniu 1939 roku na Kujawach.
c) Włocławek pod okupacją niemiecką w latach 1939-1945.
3. Modernizm i historyzm we Włocławku w okresie 20-lecia międzywojennego (fotoreportaż).
4. Wycieczka do Ciechocinka i Raciążka.

5. Wycieczka - Szlakiem miejsc pamięci narodowej po Włocławku.

 

Moduł VIII: Polska Rzeczpospolita Ludowa 1945-1989. Socrealizm i modernizm PRL-u.
Tematy:
1. Industrializacja przemysłowa we Włocławku w czasach PRL-u.
2. Lekcje muzealne:
a/ Wojna 1920 roku na Kujawach i ziemi dobrzyńskiej - 90 rocznica Bitwy Warszawskiej (IX/X 2010 r.).
b/ Pieniądz na ziemiach polskich.
c/ Życie kulturalne Włocławka w II poł. XX w.
3. Socrealizm i modernizm PRL-u we Włocławku (fotoreportaż).
4. Wycieczka do Łodzi.

5. Wycieczka – Szlakiem muzeów po Włocławku.


Moduł IX: Historia III RP. Architektura XXI wieku - obecność przeszłości.
Tematy:
1. Brześć Kujawski – przeszłość i teraźniejszość.
2. Nowe trendy w architekturze i sztuce na przykładzie Włocławka.
3. Współpraca z Muzeum Ziemi Kujawskiej i Dobrzyńskiej – lekcje muzealne i wystawy:
a/ Życie artystyczne we Włocławku w I połowie XX wieku.
b/ Życie i kultura Cyganów.
c/ Włocławek w latach okupacji niemieckiej 1939-1945.
4. Wycieczka ”Szlakiem zabytkowych kościołów po Włocławku”.
5. Wycieczka do Brześcia Kujawskiego i Kowala – poznajemy region Kujaw i szlakiem Władysława Łokietka.

6. Cmentarz włocławski - historia i sztuka (wycieczka inaugurująca realizację nowego programu Wybrane zabytkowe nekropolie w Polsce).

Moduł X: Historia Polski – Kujawy i Ziemia Dobrzyńska. Od romanizmu do modernizmu. Wybrane zagadnienia, podsumowanie i wnioski.
Tematy:
1. Szlakiem Kronenbergów po Kujawach.
a/ Wycieczka: Brzezie i Wieniec – założenia pałacowo-parkowe.
b/ Ród Kronenbergów – dzieje fortuny.
2. Poznajemy Ziemię Dobrzyńską – wycieczka: Lipno, Karnkowo, Skępe.
a/ Lipno – historia i zabytki.
b/ Biskupi ród Karnkowskich.
c/ Kościół parafialny w Karnkowie – historia i sztuka.
d/ Sanktuarium Maryjne w Skępe – historia i sztuka.
3. Szlakiem ewangelików po Włocławku – wycieczka.

 


 

 




Efekty działania:
Realizacja programu zajęć pozalekcyjnych ma za zadanie wyposażyć uczniów w umiejętności praktycznego wykorzystania wiadomości i tworzenia warsztatu pracy historyka, zapoznania z wybranymi dziełami literatury naukowej i popularnonaukowej, poszerzania wiedzy na temat historycznego udziału Polski i Polaków w pomnażaniu dorobku cywilizacyjnego Europy i świata.
Młodzież z Koła Naukowego Historyków uczestniczy także w konkursach przedmiotowych:
- I miejsce w Konkursie Historycznym Cmentarz we Włocławku - historia miasta zorganizowanym przez Komitet Ochrony Pamięci Walk i Męczeństwa oraz Urząd Miasta Włocławek,
- przygotowanie prezentacji multimedialnej na konkurs "Zabytek wart poznania" pod patronatem Kujawsko-Pomorskiego Kuratorium Oświaty w Bydgoszczy,
- udział w konkursie historycznym z okazji 90. rocznicy niepodległości Polski zorganizowanym pod patronatem posła Łukasza Zbonikowskiego,
- akces do konkursu "Katedra w obiektywie" z okazji 600-lecia konsekracji bazyliki.

Osoby / instytucje współpracujące i zakres współpracy:
- Muzeum Ziemi Kujawskiej i Dobrzyńskiej - zwiedzanie wystaw, korzystanie z opracowań, uczestnictwo w obchodach stulecia istnienia muzeum, udział w spotkaniach naukowych;
- WSHE - udział w konferencjach naukowych;
- Włocławskie Towarzystwo Naukowe - udział w sesjach i spotkaniach naukowych, w tym prezentacja referatów, korzystanie z opracowań popularnonaukowych, udział w promocji publikacji wydanych przez WTN, opracowanie przez opiekuna KNH biogramu do Włocławskiego Słownika Biograficznego;
- Galeria Sztuki Współczesnej - wycieczki dydaktyczne;
- Polskie Towarzystwo Historyczne Oddział we Włocławku - udział w spotkaniach naukowych;
- władze samorządowe Chełmna (burmistrz) - spotkania o tematyce historycznej przy okazji wycieczek dydaktycznych;
- Miejska Biblioteka Publiczna - uczestnictwo w cyklicznych "Spotkaniach z historią" oraz promocji publikacji MBP, artykuły opiekuna KNH.






Informacje dodatkowe:
Koło Naukowe Historyków było gospodarzem sympozjum naukowego z okazji 210. rocznicy Powstania Kościuszkowskiego. Ponadto, młodzież przygotowuje referaty na apele z okazji rocznicowych świąt państwowych, wystawy tematyczne, np. z okazji święta patrona szkoły. Jest także organizatorem szkolnych konkursów o tematyce historycznej.
Polecamy stronę internetową Koła Naukowego Historyków, na której można znaleźć interesujące informacje. Korzystali z nich i pozytywnie oceniali redaktorzy Gazety Kujawskiej (za tekst o katedrze włocławskiej), Wikipedii (artykuł o czarze włocławskiej), Młodego Włocławka (Dziennik 14. Pułku Piechoty), e-przewodnika.pl (zegar astronomiczny), www.zydzi.wloclawek.pl (artykuł tematyczny).
Koło Naukowe Historyków umieszczone jest w rankingu najlepszych kół naukowych w Polsce w katalogu onet.pl, a także wymieniane jako opiniotwórcze gremium na forach internetowych poświęconych rewitalizacji Włocławka.

Więcej informacji o przykładzie dobrej praktyki znajdziesz na stronie www.zss.q4.pl



© Copyright 2024 Kuratorium Oświaty w Bydgoszczy

Projekt i opracowanie: ix.pl