Cel działania:Cel ogólny:
1. Podniesienie frekwencji uczniów w szkole.
2. Zminimalizowanie lub wyeliminowanie wagarów jednego z czynnika patologii społecznych.
Cele szczegółowe:
1. Pogłębienie refleksji nad zadaniami nauczyciela-wychowawcy w zakresie obniżenia absencji uczniów na zajęciach
dydaktyczno-wychowawczych.
2. Uświadomienie rodzicom zagrożeń wynikających z wagarowania i potrzeby ciągłej współpracy ze szkołą.
3. Zapewnienie doradztwa i pomocy rodzicom uczniów z niską frekwencją.
Szczegółowy opis działania:Z nieobecnościami ucznia na zajęciach szkolnych wiąże się wiele problemów:
▪ zaległości w wiadomościach i umiejętnościach,
▪ niedostateczne oceny z przedmiotów, brak promocji do następnej klasy,
▪ możliwość palenia papierosów, narkomania, nałogi,
▪ kontakty z grupami nieformalnymi,
▪ czyny przestępcze.
Stworzenie programu podnoszenia frekwencji uczniów w szkole, było odpowiedzią na występujące w szkole problemy. Opracowany program obejmuje współpracę uczniów, wychowawców, nauczycieli, pedagoga, rodziców oraz instytucje wspomagające rozwój i wychowanie dziecka. Tak wszechstronne oddziaływania pomagają zapewnić możliwie najlepsze efekty zapobieganiu nieobecnościom uczniów w szkole.
Opracowany program opiera się na następujących działaniach:
- wstępnej diagnozie, która stanowi podstawę podjęcia określonych działań profilaktycznych,
- analizie nieobecności uczniów w szkole; nieobecności uczniów na pierwszych i ostatnich godzinach lekcyjnych,
- skutkach absencji – niepowodzenia szkolne, brak promocji do klasy programowo wyższej.
Strategia działań profilaktycznych w programie obejmuje następujące zadania:
1. Zdiagnozowanie problemu absencji uczniów w szkole.
2. Zdiagnozowanie przyczyn nieobecności w szkole.
3. Działania podejmowane w celu obniżenia absencji w szkole.
4. Objęcie pomocą pedagogiczno-opiekuńczo-wychowawczą uczniów zagrożonych niedostosowaniem społecznym
5. Współpraca ze środowiskiem lokalnym (instytucjami wspomagającymi rozwój i wychowanie dziecka)
Efekty działania:1. Zwiększenie świadomości uczniów dotyczących zagrożeń wynikających z wagarów.
2. Zwiększenie świadomości rodziców dotyczących konsekwencji wagarów i potrzeby współpracy ze szkołą.
3. Systematyczna kontrola przez nauczycieli nieobecności uczniów na zajęciach i ścisła współpraca z domem rodzinnym.
4. Poprawa frekwencji uczniów i zmniejszenie uczniów wagarujących.
5. Zmniejszenie się liczby uczniów, którzy nie otrzymują promocji do klasy programowo wyższej lub nie kończą szkoły z powodu nieobecności na zajęciach.
6. Opracowanie systemu interwencji w przypadku absencji ucznia.
Osoby / instytucje współpracujące i zakres współpracy:1.Poradnia Psychologiczno-Pedagogiczna - porady i konsultacje dla rodziców uczniów zagrożonych niedostosowaniem społecznym.
2. Współpraca z Policją:
- dzielnicowym - powiadamianie o wagarach oraz przeprowadzenie wywiadu środowiskowego u uczniów szczególnie zagrożonych niedostosowaniem społecznym celem lepszego poznania środowiska ucznia;
- prowadzenie pogadanek zwiększających świadomość uczniów poprzez ukazanie zagrożeń i konsekwencji wynikających z wagarów.
3. Współpraca z Sądem Rodzinnym i Nieletnich - konsultacje z kuratorami.
4. Współpraca z Strażą Miejską - realizacja kontraktu sporządzonego między dyrektorem a strażnikami miejskimi dotyczącymi m.in. patrolowania miejsc zagrożonych wagarami.
5. Współpraca ze świetlicą socjoterapeutyczną - zagospodarowanie czasu wolnego uczniom zagrożonym niedostosowaniem społecznym.
Informacje dodatkowe:Sprawozdania z realizacji programu podnoszenia frekwencji w szkole składa się na podsumowanie semestrów.