strona główna | ważne informacje | ostatnio dodane | wejście do piko | kontakt



























Przykłady dobrych praktyk w szkole
2012-10-25 19:56 / 114
Koło Młodego Artysty
Działanie opracowano w placówce:Szkoła Podstawowa nr 20 im. Henryka Sucharskiego we Włocławku
Gałczyńskiego 9a
87-800 Włocławek
Autor / autorzy działania:Lilianna Malendowicz
lilianna.malendowicz@sp20.com.pl
Dział i zakres działania:uczeń zdolny
- edukacja
- wychowanie i opieka
- organizacja pracy szkoły
- funkcjonowanie szkoły w środowisku
Czas trwania działania:w każdym roku szkolnym
Forma zajęć:zajęcia pozalekcyjne
Adresat zajęć:uczniowie klas I-III
Cel działania:
- wzbogacenie wszechstronnego rozwoju osobowości dzieci poprzez kształcące i wychowawcze wartości działań plastycznych;
- organizowanie sytuacji dydaktycznych umożliwiających dostrzeganie, odbieranie i przeżywanie wartości wizualnych środowiska przyrodniczego i społecznego oraz systematyczny kontakt z twórczością wielkich malarzy;
- projektowanie własnych kompozycji plastycznych, wyrażanie doznań, przeżyć i zainteresowań różnymi technikami plastycznymi;
- zachęcanie uczniów do podejmowania twórczych prób w toku poznawania różnorodnych i ciekawych technik plastycznych oraz swobodnego eksperymentowania;
- rozbudzanie motywacji do zajmowania się działalnością artystyczną;
- rozwijanie zmysłu artystycznego dzieci oraz możliwości zaprezentowania efektu swojej pracy przed innymi.




Szczegółowy opis działania:

Odpowiadając na potrzeby dzieci, podjęte zostały działania mające na celu umożliwienie im rozwijania swoich pasji i zainteresowań. Utworzone zostało Koło Młodego Artysty – zajęcia pozalekcyjne dla uzdolnionych plastycznie uczniów klas I–III.

Początkowo zajęcia KMA odbywały się w oparciu o Autorski Plan Pracy. W roku szkolnym 2004/2005 na podstawie planu opracowany został Autorski Program KMA. Początkowo zajęcia KMA odbywały się w oparciu o Autorski Plan Pracy. Plan zawierał zadania plastyczne, opis technik wykorzystywanych przy realizacji każdego zadania, a także harmonogram zajęć. Do planu dołączane były także najciekawsze scenariusze zabaw plastycznych. W roku szkolnym 2004/2005 na podstawie planu opracowany został Autorski Program KMA. W twórczych spotkaniach bierze udział grupa licząca 17 uczniów. Na zajęciach, które odbywają się w pracowni i w plenerze, dzieci poznają ciekawe techniki plastyczne, spotykają się z artystami i tworzą własne prace z wykorzystaniem nietypowych materiałów i narzędzi.

W czasie zajęć dzieci malują farbami, tworzą wydzieranki i wyklejanki, odbitki z korka, gąbki, liści i warzyw, tworzą składanki origami, rzeźby, elementy dekoracji teatralnych. Dominują indywidualne formy pracy wspierane zabawami plastycznymi.

Uczniowie często biorą udział w konkursach szkolnych i międzyszkolnych na szczeblu miejskim, regionalnym i wojewódzkim. Zdobywają nagrody. Prace młodych artystów eksponowane są w Galerii KMA. 

Zajęcia KMA cieszą się dużym powodzeniem u uczniów. Widać ich zaangażowanie, aktywność, systematyczność. Rodzice także są zadowoleni z uczestnictwa dzieci w zajęciach pozalekcyjnych.

 

 

 

 



Efekty działania:
Artystyczna praca daje uczniom wiele radości i zadowolenia. Dzieci uczą się planować własną pracę oraz oszczędnie gospodarować narzędziami i materiałami. Poznają ciekawe techniki plastyczne, biorą udział w konkursach i zdobywają nagrody.
- II miejsce w etapie powiatowym oraz I miejsce w województwie w Ogólnopolskim Konkursie Plastycznym Zęby myj, radośnie żyj (2006/2007),
- I miejsce i II miejsce oraz wyróżnienie w Rejonowym Konkursie Moje największe marzenie (2006-2009),
- dwa wyróżnienia we Włocławku w konkursie Fizia Pończoszanka - nasza szwedzka koleżanka (2007/2008),
- I miejsce w Rejonowym Konkursie Wolni od przemocy (2008/2009),
- I miejsce w Rejonowym Konkursie Ja i mój przyjaciel (2009/2010),
- II miejsce w międzyszkolnym konkursie Dziecięce marzenia (2009/2010),
- I miejsce w międzyszkolnym konkursie Zagrożenia Internetu (2010/2011),
- wyróżnienie w Rejonowym Konkursie Moja ulubiona bajka (2010/2011).

Osoby / instytucje współpracujące i zakres współpracy:
- miejskie biblioteki dziecięce,
- organizatorzy konkursów plastycznych (galerie, muzea, domy kultury, placówki oświatowe, organizacje społeczne),
- inne szkoły, rodzice, nauczyciele,
Współpraca dotyczy organizacji konkursów, warsztatów i spotkań artystycznych.


Więcej informacji o przykładzie dobrej praktyki znajdziesz na stronie www.sp20.com.pl



© Copyright 2024 Kuratorium Oświaty w Bydgoszczy

Projekt i opracowanie: ix.pl