strona główna | ważne informacje | ostatnio dodane | wejście do piko | kontakt



























Przykłady dobrych praktyk w szkole
2012-10-15 21:24 / 113
Współpraca międzynarodowa w ramach eTwinning
Działanie opracowano w placówce:Przedszkole Miejskie nr 17 w Toruniu
Gagarina 210
87-100 Toruń
Autor / autorzy działania:Violetta Juskowiak - Koordynator współpracy w ramach e Twinning
pm17@wp.pl
Dział i zakres działania:wychowanie przedszkolne
- edukacja
- wychowanie i opieka
- organizacja pracy szkoły
- funkcjonowanie szkoły w środowisku
Czas trwania działania:systematycznie od 2008r.
Forma zajęć:indywidualne, grupowe
Adresat zajęć:wszystkie dzieci uczęszczające do przedszkola
Cel działania:
- Nawiązywanie za pomocą Internetu współpracy z przedszkolami i szkołami z krajów europejskich.
- Zapewnienie dzieciom ciekawych zabaw umożliwiających wyrażanie myśli, sądów, marzeń.
- Rozwijanie aktywności twórczej.
- Rozwijanie zainteresowań oraz dzielenie się nimi z dziećmi z innych krajów.
- Wymiana doświadczeń, spostrzeżeń wspólna realizacja projektów.
- Wypowiadanie się za pomocą różnorodnych technik plastycznych, wykorzystywanie technologii komputerowej.
- Promowanie przedszkola oraz środowiska lokalnego.
- Rozbudzanie ciekawości życiem rówieśników z innych krajów.


Szczegółowy opis działania:

Poszukując nowych form pracy, wykorzystujemy technologię informatyczną oraz możliwość porozumiewania się za pomocą Internetu do nawiązania współpracy międzynarodowej w ramach eTwinning.

Wybierając projekt, kierujemy sie zainteresowaniami i potrzebami dzieci lub opracowujemy własny projekt   i szukamy partnerów.

Od 2008 r. współdziałamy z placówkami oświatowymi w ramach współpracy międzynarodowej eTwinning ze szkołami i przedszkolami z Anglii, Belgii, Francji, Hiszpani. 
Pierwszy projekt "Eyes" polegał na realizacji 4 zadań, w określonych odstępach czasu oraz dokumentowaniu przebiegu realizacji projektu za pomocą fotografii zabaw, piosenek itp. W projekcie brały udział  dzieci 6, 5 i 4 letnie.

 

Realizacja projektu przebiegała w następujący sposób:


I część: Załóż słoneczne okulary

Dzieci przyniosły do przedszkola słoneczne okularu. Oglądały ich wygląd, opowiadały do czego są potrzebne, wyjaśniały jakie znaczenie ma wzrok. Próbowały wczuć się w sytuację osoby niewidomej, opowiadały o swoich odczuciach (jak się czuły jako niewidomi, czy było im łatwo), mówiły o swoich wrażeniach, emocjach związanych z prowadzonymi zabawami. Zastanawiały się jak ważny jest zmysł wzroku w życiu człowieka.

Opowiadały na temat „Wakacyjne wspomnienia – co widzę, gdy patrzę przez moje słoneczne okulary”. Chętnie dzieliły się swoimi wspomnieniami, wrażeniami. Odczuły radość z możliwości wspólnego wspominania.            

 

II część: Moje okulary

Dzieci otrzymały szablony różnych kształtów okularów, wybrały dla siebie jeden, wycięły go i ozdobiły w dowolny sposób. W gotowych okularach organizowały zabawy tematyczne np. „Sklep”, „Na plaży”, itp.

Wypowiadały się twórczo na temat „Co widzę przez czarodziejskie okulary”, wykonały obraz, który wyeksponowały  w Galerii Przedszkolaka.

 

III część:  Autoportret

Dzieci wykonywały pastelami, farbami lub na komputerze autoportret (wokół własnych oczu wyciętych ze zdjęcia). Dzieci samodzielnie wybrały technikę wykonania pracy, starały się uchwycić charakterystyczne cechy własnego wyglądu.

Gotowe prace zostały wykorzystane do zaprojektowania i wykonania colagu „Magiczny Toruń i jego mieszkańcy”.

 

IV część: Wakacyjne marzenia oraz Co widzę jak śpię

W pierwszej części spotkań na temat sennych marzeń, dzieci rysowały co im się śniło. Opowiadały o tym co je bawi a co martwi, co śmieszy a co wywołuje lęk. Prace plastyczne z wypowiedziami dzieci zostały powieszone w kąciku dla rodziców.

W drugiej części spotkań, w małych zespołach, budowały z klocków  miejsca, w których  chciałyby spędzić wakacje. Opowiadały także o swoich letnich marzeniach.

Zdjęcia z  zabaw wysyłano do Krisa de Lose z Belgii, który zamieszczał je  na stronie internetowej projektu http://eyes.classy.be

Projekt “ Eyes” (w Belgii) otrzymał  od e Twinning pierwszą nagrodę jako najlepszy, zrealizowany projekt w 2008r w  category 'Primary education' , a nasza placówka dostała dyplom.

Systematyczne odwiedzanie strony projektu - w przedszkolu oraz w domu - umożliwiło dzieciom poznanie kolegów z partnerskich szkół a oglądanie zdjęć z pracami, zabawami było  inspiracją do kolejnych twórczych działań.

 

Nowy projekt pod tytułem „1,2,3,4”  (nazwany tak od słów duńskiej piosenki o „czapce  z papieru”, gdzie  wszystkie małe dzieci bawią się w składanie czapeczek)  był realizowany z dziećmi 3-letnimi (Biedronkami) i 6-letnimi (Zuchami).

Projekt również  polegał na realizacji 4 zadań w określonych odstępach czasu. 

 

1część:  Włóż zabawną czapkę!
Czy chronicie się przed słońcem? A może zakładacie kask? To zawsze może być dobra zabawa, gdy tylko chcecie włożyć czapkę!
Zadanie:
Mieliśmy zrobić zdjęcia (klasowe bądź indywidualne)  dzieci ubranych w czapki.

Biedronki wesoło bawiły się w swoich ulubionych czapeczkach. Chętnie opowiadały po co się nosi czapki, do czego jest potrzebna czapka? Śmiało dzieliły się swoimi wiadomościami i doświadczeniami. Pokonywały nieśmiałość.

 

2 Część : Artystyczne liczby i kapelusze
Drugie zadanie miało 2 części. Małe dzieci nie musiały wykonywać obydwu zadań.
A) 1 2 3 4 to projektowanie, według własnych pomysłów, cyfry 1, 2, 3 i 4. Istniało wiele możliwości, by wykonać to zadanie: napisanie, namalowanie kolorowymi farbami, wydrukowanie…
B) Robimy własną czapkę
Małe dzieci robią własną czapkę z papieru.
Mogliśmy wykonać obydwie części zadania, każdą z nich wysyłając osobno.

To zadanie wykonywały Zuchy. W samodzielnie wykonanych  i  ozdobionych czapkach wesoło bawiliśmy się z kolorowymi cyframi. Tańczyliśmy, tworzyliśmy zbiory i pozowaliśmy do wspólnych fotografii.

 

3 Część: Czapeczka w komputerze
Jesteśmy prawdziwymi artystami i pracujemy w programie “Paint”.
Zadanie:
Używając  twarzy każdego dziecka, dorysuj do niej czapeczkę.

To było trudne zadanie dla najmłodszych ale z pomocą nauczyciela dzieci sobie z nim poradziły. Powstały wspaniałe prace.

 

4część: Lalala lalala lalala la... 

Tańczmy, śpiewajmy, ruszajmy w tan!
Zadanie: Koordynator projektu napisał  tekst o cyfrach, do melodii znanej dzieciom  piosenki. Zadanie polegało na zaśpiewaniu tej lub innej  piosenki o cyfrach.

Ostatnie zadanie projektu wykonały Smerfy, które zaśpiewały piosenkę  pt. „Jeśli jesteś wesoły”. Występ dzieci i piosenka została umieszczona na stronie projektu  (z piosenką  dzieci z wszystkich grup wielokrotnie bawiły się przy różnych okazjach, także  w czasie Przedszkolnej Olimpiady matematycznej).

Zdjęcia z realizacji projektu  i film z piosenką można zobaczyć na stronie http://1234.classy.be

 

eTwinning jako forma współpracy międzynarodowej stała się w przedszkolu stałym działaniem edukacyjnym. W kolejnym roku pracowaliśmy nad projektem „ SPOOKY SP@CE” o astronomicznym Franku the Winne.   Opis projektu można zobaczyć na stronie http://space.classy.be. Potem realizowałyśmy projekt "Children and nature", a w  roku szkolnym 2012/1, dzieci z przedszkola ponownie zostały zaproszone do realizacji projektu "Eyes nowa generacja".



Efekty działania:
Odkrywanie przez dzieci nieznanego świata; rozwijanie zainteresowań, wykształcenie u dzieci pozytywnych wartości moralnych i odpowiednich postaw wobec kolegów z innych krajów; uświadomienie potrzeby zawierania znajomości, koleżeństwa, wzbogacenie wiadomości o świecie społecznym i technicznym, kulturze i życiu innych; korzystanie z przekazów informatycznych zgodnie z przyjętymi zasadami i umowami; odczuwanie radości i zadowolenia w kontaktach z innymi, wymiana doświadczeń.
Promowanie osiągnięć naszego kraju i miasta.


Osoby / instytucje współpracujące i zakres współpracy:
- eTwinning -Narodowe Biuro Kontaktowe eTwinning w Polsce,
- partnerzy w realizacji projektów,
- przedszkola i szkoły z Polski i krajów europejskich,
- nauczyciele,
- rodzice.


Informacje dodatkowe:
Polecamy innym przedszkolom nawiązywanie współpracy międzynarodowej za pomocą eTwinning, bo jest to ciekawa i efektywna forma, która nie wymaga ponoszenia nakładów finansowych, a tylko wyobraźni i chęci do działania.

Więcej informacji o przykładzie dobrej praktyki znajdziesz na stronie pm17.edu.pl



© Copyright 2024 Kuratorium Oświaty w Bydgoszczy

Projekt i opracowanie: ix.pl