strona główna | ważne informacje | ostatnio dodane | wejście do piko | kontakt



























Przykłady dobrych praktyk w szkole
2012-10-01 12:40 / 109
Spotkania z książką
Działanie opracowano w placówce:Przedszkole Miejskie nr 17 w Toruniu
Gagarina 210
87-100 Toruń
Autor / autorzy działania:Małgorzata Parnicka
pm17@wp.pl
Dział i zakres działania:wychowanie przedszkolne
- edukacja
- wychowanie i opieka
- organizacja pracy szkoły
- funkcjonowanie szkoły w środowisku
Czas trwania działania:zadania mają charakter stały
Forma zajęć:indywidualne, grupowe
Adresat zajęć:wszystkie dzieci uczęszczające do przedszkola
Cel działania:
- Wprowadzenie dzieci w świat bogatych wartości literatury
- Rozwijanie u dzieci zainteresowań czytelniczych, właściwych nawyków obcowania z książką.


Szczegółowy opis działania:

         Dziecko nie rodzi się czytelnikiem. Potrzeba kontaktu z książką nie pojawia się u niego spontanicznie i samoczynnie. Może ona zaistnieć dopiero wówczas, gdy zostanie wprowadzona w obręb osobistych doświadczeń dziecka już w pierwszych latach jego życia.

W Przedszkolu Miejskim nr 17 w Toruniu organizujemy dzieciom różnorodne kontakty z książką, które budzą ich motywacje czytelnicze, przygotowują do samodzielnego w przyszłości obcowania z literaturą.

W każdej grupie wiekowej realizowane są zajęcia, których tematyka związana jest z książką np.: ,,Cały świat znajdziesz w książce”, ,,Chodź opowiem Ci bajeczkę…”, ,,Bohaterowie wierszy M. Konopnickiej”, ,,Tajemniczy świat książek”, ,,W świecie wyobraźni- moje ulubione książeczki”,  ,,W krainie baśni i bajki”, ,,Polska  w legendach, podaniach i pieśniach”. Praca z książką umożliwia  nauczanie dzieci wartości moralnych, a także wyrabianie umiejętności ich stosowania w życiu codziennym.  Przybliżane są przedszkolakom następujące wartości:

odpowiedzialność, która przejawia się jako gotowość ponoszenia konsekwencji za własne czyny i zachowania, za życie swoje i innych, bezpieczeństwo, a także zdrowie. Ponadto poczucie odpowiedzialności wiąże się z poczuciem winy w przypadku niewykonania pewnych zamierzonych zadań lub wykonania ich, lecz w niedbały sposób;

wolność, która występuje w sytuacjach, gdy bohater musi wybierać między dobrem a złem, między prawdą a kłamstwem, między miłością a nienawiścią;

przyjaźń i uczciwość ukazana jako poczucie więzi między bohaterami, wspólnie podejmującymi decyzje i wybierającymi drogę postępowania w imię głoszonych wartości widoczna  w sytuacjach, gdy życie jednego bohatera zależy od postawy drugiego lub gdzie każda ze stron podejmuje działania na rzecz drugiej;
uczciwość, która stanowi podstawę wszelkich wyborów postępowania odpowiedzialnego  i świadomego, wyborów między dobrem, a złem. Pozwala człowiekowi żyć godnie, z poczuciem własnej wartości. Wiąże się ona z wartością nieszkodzenia innym, co pozwala na eliminowanie wszelkich niesprawiedliwości dotykających poszczególnych bohaterów;
dobro, które przejawia się jako udzielenie pomocy pokrzywdzonym, jako pokrzepiające słowo, jako uśmiech, czy nawet udzielenie wsparcia w konkretnej materialnej postaci; osoba charakteryzująca się postawą dobra potrafi swoim postępowaniem zjednać sobie wszystkich dookoła, wręcz stanowi wzór postępowania;
prawda, która przejawia się jako możliwość godzenia sądów każdego człowieka z rzeczywistością,  jako zdolność do uczciwego zaprzeczenia kłamstwu i nieuczciwości; fundament, na którym buduje się świat, w którym żyją bohaterowie. To dążenie do tego, aby mieć poczucie godności, czyli gotowości do obrony własnych wartości i gotowości poświęcenia czegoś, aby te wartości zachować;

patriotyzmem stanowiący podłoże, na którym rozwinąć się może miłość do swego miasta, kraju;

miłość, dla której żadne trudy i ofiary nie są zbyt wielkie, która przezwycięża moc zaklęcia i sprawia, że np. książę zaklęty w potwora odzyskuje ludzką postać.

           Informacje o realizowanych z dziećmi wartościach moralnych są zamieszczane na bieżąco  w kąciku dla rodziców.

W każdej grupie wiekowej funkcjonuje kącik książki, z którego dzieci mogą korzystać samodzielnie w wolnych chwilach. Kącik jest wzbogacany na bieżąco ze środków przedszkolnych, a także przez rodziców.

          Od kilku lat współpracujemy z Wojewódzką Biblioteką Publiczną i Książnicą Miejską Filia nr 11 w Toruniu.  Opracowany program stanowi element Programu Autorskiego „Zintegrowana Edukacja Twórcza”. Wychodzi naprzeciw założeniom ABC XXI – Program Zdrowia Emocjonalnego realizowanego w naszej placówce. Wspiera akcję „Cała Polska czyta dzieciom”.

 

Cykl spotkań realizowanych w ramach programu ,,Książka moim przyjacielem”

 

1. „Poznajemy bibliotekę”

Cele – dzieci powinny:

- dowiedzieć się w jaki sposób można zapisać się do biblioteki i jak korzystać  z jej zbiorów;

- zdawać sobie sprawę z tego, że książki należy szanować, ponieważ służą wielu czytelnikom;

- uważnie oglądać ilustracje w książkach, wybrać te, które związane są z porą roku jesienią;

- wykorzystując sylwetkę ,,ziemniaczka” tworzyć skojarzenia (np.; jesień – kolorowa, wesoła, tajemnicza, deszczowa);

- rozumieć konieczność odkładania książek na właściwe miejsce w regale zaznaczone zakładką.

2. „Czy znasz tę baśń?”

Cele- dzieci powinny:

- rozpoznać tytuł baśni J. Ch. Andersena po wysłuchaniu fragmentu utworu lub obejrzeniu ilustracji w książce;

- w skupieniu wysłuchać treść baśni pt.: „Dziewczynka z zapałkami” czytanej przez panią bibliotekarkę;

- opowiedzieć wymyślone przez siebie zakończenie akcji utworu;

- wyrazić w ekspresji słownej i ruchowej własne stany emocjonalne;

- zachęcać rodziców do wspólnego odkrywania tajemnic świata baśni.

3. „Do Betlejem ciemną nocką”

Cele – dzieci powinny:

- zaprezentować przed zaproszonymi gośćmi  oraz pracownikami biblioteki program artystyczny;

- odtworzyć tekst jasełek z twórczą interpretacją;

- zaśpiewać piosenki o tematyce zimowej oraz kolędy;

- współtworzyć na terenie biblioteki scenografię potrzebną do występów;

- dzielić się własnymi wrażeniami, przeżyciami, doświadczeniami z kolegami i osobami dorosłymi.

4. „Dbamy o nasze książki”

Cele – dzieci powinny:

- objaśnić cykl powstawania książki przy pomocy ilustracji;

- zastanowić się dlaczego należy dbać o książki i w jaki sposób to robić;

- dowiedzieć się jak chroni się zbiory biblioteki przed zniszczeniem;

- obłożyć książkę w szary papier po uprzednim objaśnieniu i pokazie bibliotekarki;

- stosować zakładki podczas oglądania i czytania książek.

5. „Moja ulubiona bajka”

Cele – dzieci powinny:

- przedstawić w teatrzyku postać z ulubionej lub wymyślonej przez siebie bajki wykorzystując do tego celu pacynki lub sylwety;

- zilustrować treść utworu za pomocą słowa i ruchu;

- samodzielnie układać dialogi, krótkie wierszyki i piosenki;

- ocenić zachowanie przedstawionych bohaterów;

- określić ich charakter za pomocą przymiotników: dobry, wesoły, uczciwy, zły, niedobry, chytry;

- pokonać własną nieśmiałość i tremę, odczuwać radość i zadowolenie z własnych działań.

6. „Na straganie w dzień targowy”

Cele – dzieci powinny:

- rozpoznać po fragmencie wiersza jego tytuł;

- odczytać wyrazy, zdania i dopasować je do odpowiedniego utworu, książki;

- wysłuchać uważnie poezji J. Brzechwy recytowanej i czytanej przez bibliotekarkę, nauczycielkę;

- odtworzyć treść utworu w teatrzyku za pomocą kukiełek, sylwet- odpowiednio regulować głos, oddech;

- wypowiadać się w kilku zdaniowej formie na temat swoich przeżyć;

- odczuwać radość i zadowolenie w kontaktach z poezją.

 

Dzieci pięcioletnie i sześcioletnie z naszego przedszkola uczestniczyły w realizacji Programów Kulturalno – Edukacyjnych w Wojewódzkiej Bibliotece Publicznej i Książnicy Miejskiej Filia nr 12 w Toruniu. Zajęcia czytelnicze były prowadzone przez bibliotekarki. Odbyły się między innymi spotkania:

 ,,Bajkowe wędrówki po lesie”- dzieci słuchały utworu czytanego przez bibliotekarkę pt. ,,Kubuś Puchatek” W. Disneya, poznały rolę i funkcję biblioteki w życiu społeczno – kulturalnym, wzbogaciły słownictwo: bibliotekarka, czytelnia, wypożyczanie, karta biblioteczna, rozwiązywały zagadki słowne i obrazkowe, układały obrazki bajkowe z pociętych elementów, wymieniały bohaterów bajkowych mieszkających w lesie;

-  ,,Jak zbudowana jest książka?” – dzieci dowiedziały się jak wygląda książka i jak nazywają się poszczególne jej części: okładka, obwoluta, trzon, kartki, ilustracje, wysłuchały opowiadania pt. ,,Kozucha Kłamczucha” – J. Porazińskiej, rozwiązywały zadania – wybierały książkę pasującą do opisu słownego, podanego przez bibliotekarkę np. ma twardą okładkę;

-  ,,Jesień liścia Jasia” – dzieci słuchały ,,Opowieści o życiu dla małych i dużych  L. Buscaglia, projektowały okładkę do książki o jesieni, rozumiały, że książki należy szanować, ponieważ służą wielu czytelnikom;

 - ,,Śnieżne płatki” – dzieci słuchały fragmentu książki M. Kownackiej pt. ,,Razem ze słonkiem”, rozmawiały na temat różnych stanów wody: ciekły, lotny, stały, oglądały fotografie płatków śniegu; rozwiązywały labirynt – renifer szuka Mikołaja;

-   ,,O chłopcu, który nie chciał być smutny” – dzieci zastanawiały się nad pytaniem: ,,co to jest szczęście?, kiedy czuję radość?, smutek?, złość?, wysłuchały utworu R. Goldblatta, rysowały na temat: ,,Gdybym był (a) wróżką, czrodziejem jakim prezentem bym obdarzył innych ludzi?”, przestrzegały umów obowiązujących w bibliotece;

–  ,,O zagrożeniach w domu” – dzieci rozmawiały  o zagrożeniach jakie czyhają na nich  w domu w oparciu  o opowiadanie, dzieliły na dwie grupy ilustracje dotyczące rzeczy bezpiecznych i niebezpiecznych, rysowały najbardziej niebezpieczne rzeczy znajdujące się w ich domu;

 - ,,Czasopisma” – dzieci poznały budowę czasopisma, znaczenie słów: tygodnik, dwutygodnik, miesięcznik, poznały różnice między książką, gazetą, a czasopismem, odszukiwały w czasopiśmie: tytuł, cenę, stopkę redakcyjną, wykonywały własne czasopismo;

- ,,Czy książka może być przyjacielem człowieka?” – dzieci wypowiadały się na temat wartości płynących z czytania, oglądały książki – książka jako źródło wiedzy, opowiadały o swoich ulubionych bohaterach książkowych, rozmawiały z  panią bibliotekarką, dlaczego wybrała ten zawód?, jaka jest jej ulubiona książka?;

 - ,,Wakacje – czas zabawy” – dzieci słuchały opowiadania o wakacjach, rozwiązywały zagadki, przyklejały odpowiedni obrazek do rozwiązania, opowiadały o sposobach bezpiecznego spędzania czasu wolnego.

 

          Dzieci odwiedziły również  Bibliotekę Uniwersytecką w Toruniu, Bibliotekę Wydziałową UMK Instytutu Archeologii w Toruniu.  Podziwiały różnorodne zbiory biblioteki – magazyn, poznały sposób korzystania z biblioteki, czytelni, wypożyczania książek do domu.

Brały udział w imprezie na Wydziale Prawa i Administracji UMK w Toruniu pod hasłem ,,Poczytaj mi Profesorze”. Wysłuchały tam ulubionych bajek czytanych przez wykładowców.

,,Spotkania z książką” z udziałem zaproszonych gości odbywają się również na terenie naszej placówki. Prowadzili je pracownicy UMK w Toruniu  oraz pracownicy zaprzyjaźnionych Bibliotek Publicznych. Zajęcia swoje wzbogacali prezentacjami multimedialnymi i wybranymi zbiorami bibliotecznymi. Dzieci dowiedziały się jak powstawała książka dawniej, a jak dzisiaj, poznały różne rodzaje książek np. dla osób niewidomych, opraw, znaczenie powiedzenia: ,,czytanie od deski do deski”, zastanawiały się nad pytaniem: jakie książki są lepsze, tradycyjne z kartkami, czy elektroniczne, rozumiały, że książki należy szanować.

Dzieci brały udział spotkaniu czytelniczym zorganizowanym przez studentów II roku informacji naukowej i bibliotekoznawstwa UMK w Toruniu w ramach przedmiotu ,,Animacja życia społecznego”. Na spotkaniu była obecna aktorka Teatru Baj Pomorski w Toruniu           p. Dominika Miękus, która czytała dzieciom książeczkę pt. ,,Trzy świnki” i opowiadała  o zawodzie aktora -  lalkarza.

Starsze dzieci wspólnie z nauczycielkami odwiedzają podczas wycieczek księgarnie. Mogą tam podziwiać różne rodzaje książek, czasopism, które można kupić wspólnie z rodzicami.

Czytanie książek jest już w tradycji organizowanych na terenie naszego przedszkola różnych imprez. Książki były czytane przez nauczycielki, rodziców m.in. podczas: ,,Światowego Dnia Pluszowego Misia”, ,,Powitania Wiosny”, ,,Przedszkolnego Dnia Ziemi”, festynu przedszkolnego ,,Dzienia dla zdrowia i radości”, ,,Światowego dnia ochrony środowiska”.

Od 10 lat współpracujemy z  Fundacją „ABCXXI - Cała Polska czyta dzieciom”.  Bierzemy udział w corocznych Ogólnopolskich Tygodniach Czytania Dzieciom, konkursach plastycznych. Przesyłamy sprawozdania z przebiegu kampanii czytania. W każdej grupie wiekowej w ciągu całego roku według harmonogramu odbywają się spotkania czytelnicze. Książeczki czytają dzieciom rodzice, dziadkowie, praktykantki, stażyści, bibliotekarki. Wszystkie nauczycielki opracowują wykazy książek, wykazy czytających rodziców  i zaproszonych gości.

Dzieci chętnie biorą udział w konkursach, turniejach, przeglądach  związanych z książką. Od kilku lat uczestniczą m. in. W Turnieju pod nazwą ,,Magiczny Świat bajek” organizowanym przez Przedszkole Niepubliczne ,,Pod Muchomorkiem”, Międzyprzedszkolnym Konkursie Plastycznym ,,Mój ulubiony wiersz J. Tuwima” organizowanym przez Przedszkole Miejskie nr 5, Międzyprzedszkolny Przegląd utworów W. Chotomskiej ,,Śmiej się razem z nami” organizowanym przez Przedszkole Miejskie nr 6, konkursie plastycznym pt. ,,Moja ilustracja” organizowanym przez Fundację ,,Świątynia Sztuki” i Muzeum Piśmiennictwa i Drukarstwa   w Grębocinie.

Już od kilku lat z okazji Dnia Dziecka rodzice przygotowują wybraną bajkę, którą przedstawiają dzieciom z naszego przedszkola i dzieciom z zaprzyjaźnionych placówek (przedszkoli i szkół). Odbyło się m.in. przedstawienie pt. ,,Kot w butach”, ,,Calineczka”, ,,Kopciuszek”, ,,Śpiąca Królewna”. W bajkach role aktorów pełnią  rodzice i pani dyrektor naszego przedszkola. Zawsze odbywają się dwa przedstawienia. W imprezie uczestniczą media: Telewizja TVN, Telewizja TV Toruń, Gazeta ,,Nowości”, Gazeta Pomorska”. W telewizji można było obejrzeć fragmenty bajki i wypowiedzi przedszkolaków.

W naszym przedszkolu organizowane były również zbiórki książek dla Ogniska Pracy Pozaszkolnej ,,Dom Harcerza” w Toruniu i Domu Dziecka w Toruniu. Do akcji aktywnie włączyli się:  rodzice, dzieci, pracownicy przedszkola.

Pozytywny wpływ książki na  wszechstronny rozwój dziecka motywuje wszystkie nauczycielki Przedszkola Miejskiego nr 17 w Toruniu do kontynuowania prowadzonych działań i poszukiwania nowych, ciekawych  form pracy z książką.



Efekty działania:
Odkrycie przez dzieci nieznanego świata prozy i poezji; wzrost zainteresowań czytelniczych, wykształcenie u dzieci pozytywnych wartości moralnych i odpowiednich postaw obcowania z książką; uświadomienie potrzeby istnienia bibliotek, które dają możliwość częstego obcowania z książką; wzbogacenie wiadomości o świecie przyrodniczym, społecznym i technicznym; korzystanie ze zbiorów biblioteki zgodnie z przyjętymi zasadami i umowami; odczuwanie radości i zadowolenia w kontaktach z książką.

Osoby / instytucje współpracujące i zakres współpracy:
- Wojewódzka Biblioteka Publiczna i Książnica Miejska Filia nr 11, 12 w Toruniu
- Biblioteka Uniwersytecka UMK w Toruniu
- pracownicy UMK
- księgarnie
- przedszkola miejskie i niepubliczne w Toruniu
- rodzice


Informacje dodatkowe:
www.pm17.edu.pl

Więcej informacji o przykładzie dobrej praktyki znajdziesz na stronie pm17.edu.pl



© Copyright 2024 Kuratorium Oświaty w Bydgoszczy

Projekt i opracowanie: ix.pl