Cel działania:Cele ogólne:
• wspomaganie dzieci w rozwijaniu uzdolnień
• budowanie systemu wartości
• rozwijanie umiejętności społecznych dzieci
• wprowadzenie dzieci w świat wartości estetycznych
• rozwijanie umiejętności wypowiadania się poprzez muzykę, małe formy teatralne oraz sztuki plastyczne
Cele szczegółowe:
Dziecko:
• poznaje bohaterów Krainy Smerfów i ich przygody
• określa cechy charakteru
• dokonuje klasyfikacji na cechy pozytywne i negatywne
• doskonali sprawności i umiejętności ruchowe
• bawi się i tańczy przy nagraniach Smerfów
• przedstawia krótkie scenki dramowe
• uczy się tolerancji wobec innych
• uczestniczy w dekorowaniu sali elementami ozdobnymi
• uczestniczy w zabawach ze śpiewem,
• uczy się pracy w zespole
• wykonuje prace plastyczne
• wykazuje twórcza postawę
• czerpie radość i zadowolenie ze wspólnych zabaw z kolegami, rodzicami
Szczegółowy opis działania:
Termin realizacji
|
Temat dnia
|
Działania dzieci i nauczyciela
|
Osoba odpowiedzialna
|
Uwagi
|
Piątek
1.06.2012
|
Dzień Dziecka w krainie Smerfów- zabawy w sali i na terenie przedszkolnym
|
- dzieci uczestniczą we wspólnych zabawach ruchowych i integracyjnych
- tańczą i bawią się przy nagraniach dziecięcych
- rysują kredą na betonowych płytach
- puszczają bańki mydlane
- odczuwają radość z okazji święta
|
Anna Matczak Magdalena Wiktorowska
|
|
Poniedziałek
4.06.2012
|
Gdzie ukryły się Smerfy?- zabawy tropiące
|
- wycieczka do biblioteki – wypożyczenie bajek o Smerfach
- wycieczka do księgarni – zakup książek o Smerfach
- poszukiwania Smerfów w sali i na terenie przedszkolnym
- stworzenie smerfnego kącika w sali
|
Anna Matczak
Hanna Czapiewska
|
|
Wtorek
5.06.2012
|
Mieszkańcy wioski Smerfów – rozmowy w oparciu o ilustracje
|
- dzieci poznają mieszkańców wioski
- poznają imiona bohaterów i cechy ich charakteru
- rozmawiają na temat cech charakteru
- dokonują podziału na cechy dobre i złe
- za pomocą symboli graficznych wykonują w grupach plakat – Dobre i złe zachowanie
|
Anna Matczak
Magdalena Wiktorowska
|
|
Środa
6.06.2012
|
Smerfny tor przeszkód – zabawy ruchowe w ogrodzie przedszkolnym
|
- dzieci rozumieją potrzebę ruchu na świeżym powietrzu
- doskonalą sprawności i umiejętności ruchowe
- wykonują odznakę – Sprawny Smerf
( kolorują postać Smerfa w kole, mocują tasiemkę, nauczyciel dekoruje dzieci odznakami)
|
H. Czapiewska
Anna Matczak
|
|
Czwartek
7.06.2012
|
|
BOŻE CIAŁO
|
|
|
Piątek
8.06.2012
|
Smerfy na scenie tańczą i śpiewają – zabawy muzyczno- rytmiczno – ruchowe
|
- dzieci bawią i tańczą przy nagraniach Smerfów
- poznają figury do układu tanecznego
- wykazują poczucie rytmu
- harmonijnie poruszają się przy muzyce
- przezwyciężają nieśmiałość
|
Anna Matczak
Magdalena Wiktorowska
|
|
Poniedziałek
11.06.2012
|
Teatr Smerfów – teatr samorodny w kąciku teatralnym
|
- dzieci przedstawiają krótkie scenki, znane bajki w kąciku teatralnym
- wykorzystują maski, pacynki i rekwizyty teatralne
- wykazują pomysłowość i twórcza postawę
- nagradzają występy kolegów brawami
- uczą się pracy w zespole
- ozdabiają wg własnego pomysłu maski teatralne
|
Anna Matczak
H. Czapiewska
|
|
Wtorek
12.06.2012
|
Zaproszenia na bal Smerfów – zabawy plastyczno – graficzne
|
- dzieci wykonują zaproszenia dla rodziców na bal
- naklejają gotowe elementy
- utrwalają kolory
- rozpoznają i nazywa figury geometryczne
- dbają o estetykę pracy
- tańczą układ taneczny do smerfnej piosenki
|
Anna Matczak
Magdalena Wiktorowska
|
|
Środa
13.06.2012
|
Czy Ważniak jest ważny, Osiłek silny, Lasuch łakomy… – każdy z nas jest inny – dyskusja
|
- dzieci uzasadniają swoja opinię na temat wybranego Smerfa
- dostrzegają, że każdy jest inny ma inne umiejętności, zainteresowania , inaczej wygląda
- uczą się tolerancji
- przeliczają Smerfy w zakresie 4 posługując się liczebnikami głównymi i porządkowymi
- kolorują dowolnie wybraną postać Smerfa
|
H. Czapiewska
Anna Matczak
|
|
Czwartek
14.06.2012
|
Smerfne czapki – praca plastyczno techniczna
|
- Dzieci z pomocą nauczyciela wykonują niebieskie czapki z krepy i brystolu
- Dekorują salę na bal balonami, kolorowymi paskami krepy, serpentyną
- Pełnią rolę gospodarza sali
- Pracują w zespołach
|
Magdalena Wiktorowska
Anna Matczak
|
|
Piątek
15.06.2012
|
Bal wszystkich Smerfów – zabawy integracyjne z rodzicami
Podsumowanie projektu – ewaluacja
|
- dzieci uczestniczą we wspólnych zabawach z rodzicami ( zabawy ruchowe, plastyczne, naśladowcze, relaksacyjne, masaż)
- umacniają więzi rodzinne
- wykazują twórczą postawę
- rodzice uczą się różnych form spędzania czasu z dzieckiem
- rozstrzygnięcie konkursu plastycznego
|
Anna Matczak
Magdalena Wiktorowska
|
|
Efekty działania:Założone cele ogólne i szczegółowe zostały osiągnięte. Projekt zakończony Balem Wszystkich Smerfów.
Rodzicom rozdano ankiety dotyczące Projektu. Wyniki:
- w opinii 99% rodziców, dzieci opowiadały w domu o zajęciach realizowanych w ramach Projektu,
- 98% rodziców uważa, że zajęcia realizowane w ramach Projektu wyzwoliły w dzieciach aktywność twórczą,
- 100% rodziców odpowiedziało, że podobał się Projekt Kraina Smerfów.
Realizacja Projektu przyniosła mi wiele radości i satysfakcji pedagogicznej. Radość i zadowolenie dzieci z różnych form działania, pozwoliło na wyzwolenie ich twórczej postawy. Przygody Smerfów były inspiracją rozmów wychowawczych, dotyczących funkcjonowania w grupie, podziału cech charakteru na dobre i złe. Bal wszystkich Smerfów kończący Projekt stał się okazję do wspólnych zabaw dzieci i rodziców w smerfowych strojach. Dzieci odczuwały radość zabawy i bliskość mamy i taty. Rodzice aktywnie spędzili czas ze swoją pociechą i odnaleźli w sobie dziecko.
Osoby / instytucje współpracujące i zakres współpracy:Współpraca ze środowiskiem w realizacji projektu:
- Rodzice :
- Pomoc w zorganizowaniu smerfnego kącika w sali
- Pomoc w przygotowaniu balu Smerfów w przedszkolu,
- Udział w konkursie Kraina Smerfów
- Cała polska czyta dzieciom - opowiadania o Smerfach
- Księgarnia
- Zakup książek
- Biblioteka
- Wypożyczenie książek
- Zajęcia biblioteczne
Informacje dodatkowe:Bajka jednoznacznie kojarzy się z okresem dzieciństwa. Powszechnie wiadomo, że na tym etapie rozwoju mały człowiek poznaje świat rzeczywisty przez pryzmat świata wyimaginowanego, stworzonego z myślą o nim, jego potrzebach
i możliwościach.
W naszym Przedszkolu realizowany jest program autorski Razem do Europy. W ramach programu, jako najmłodsza grupa przedszkolaków uczestniczymy w organizowanych w przedszkolu dniach europejskich. W tym roku moim zadaniem było zorganizowanie Dnia belgijskiego. Zainteresowanie dzieci postaciami Smerfów, chęć poznania ich przygód skłoniła mnie do napisania projektu.
Myślą przewodnią projektu jest dążenie do jak najwszechstronniejszego stymulowania aktywności twórczej dzieci poprzez działanie. Zaplanowane działania zostały rozpisane tak, aby zaangażować do współpracy środowisko przedszkolne, rodzinne, społeczność lokalną.
Projektem zostaną objęte przedszkolaki z grupy I 3 latki