strona główna | ważne informacje | ostatnio dodane | wejście do piko | kontakt



























Przykłady dobrych praktyk w szkole
2014-08-05 08:33 / 108
Kraina Smurfów - projekt edukacyjny
Działanie opracowano w placówce:Przedszkole Miejskie nr 13
Konstytucji 3 Maja 14
87-100 Toruń
Autor / autorzy działania:mgr Anna Matczak
aapmatczak@wp.pl
Dział i zakres działania:wychowanie przedszkolne
- edukacja
- wychowanie i opieka
- organizacja pracy szkoły
- funkcjonowanie szkoły w środowisku
Czas trwania działania:1 -15.06.2012 r
Forma zajęć:zajęcia wychowawczo - dydaktyczne
Adresat zajęć:3 latki i rodzice
Cel działania:
Cele ogólne:
• wspomaganie dzieci w rozwijaniu uzdolnień
• budowanie systemu wartości
• rozwijanie umiejętności społecznych dzieci
• wprowadzenie dzieci w świat wartości estetycznych
• rozwijanie umiejętności wypowiadania się poprzez muzykę, małe formy teatralne oraz sztuki plastyczne

Cele szczegółowe:
Dziecko:
• poznaje bohaterów Krainy Smerfów i ich przygody
• określa cechy charakteru
• dokonuje klasyfikacji na cechy pozytywne i negatywne
• doskonali sprawności i umiejętności ruchowe
• bawi się i tańczy przy nagraniach Smerfów
• przedstawia krótkie scenki dramowe
• uczy się tolerancji wobec innych
• uczestniczy w dekorowaniu sali elementami ozdobnymi
• uczestniczy w zabawach ze śpiewem,
• uczy się pracy w zespole
• wykonuje prace plastyczne
• wykazuje twórcza postawę
• czerpie radość i zadowolenie ze wspólnych zabaw z kolegami, rodzicami


Szczegółowy opis działania:

 

Termin realizacji

 

Temat dnia

 

Działania dzieci i nauczyciela

 

Osoba odpowiedzialna

 

Uwagi

 

Piątek

1.06.2012

 

Dzień Dziecka w krainie Smerfów- zabawy w sali i na terenie przedszkolnym 

  • dzieci uczestniczą we wspólnych zabawach ruchowych i integracyjnych
  • tańczą i bawią się przy nagraniach dziecięcych
  • rysują kredą na betonowych płytach
  • puszczają bańki mydlane
  • odczuwają radość z okazji święta

 

Anna Matczak Magdalena Wiktorowska

 

 

Poniedziałek

4.06.2012

 

Gdzie ukryły się  Smerfy?- zabawy tropiące

  • wycieczka do biblioteki – wypożyczenie bajek o Smerfach
  • wycieczka do księgarni – zakup książek o Smerfach
  • poszukiwania Smerfów w sali i na terenie przedszkolnym
  • stworzenie smerfnego kącika w sali

Anna Matczak

Hanna Czapiewska 

 

 

Wtorek

5.06.2012

 

Mieszkańcy wioski Smerfów – rozmowy w oparciu o ilustracje

 

 

 

 

  • dzieci poznają mieszkańców wioski
  • poznają  imiona bohaterów  i cechy ich charakteru
  • rozmawiają na temat cech charakteru
  • dokonują podziału na cechy dobre i złe
  • za pomocą symboli graficznych wykonują w grupach plakat – Dobre i złe zachowanie

Anna Matczak

Magdalena Wiktorowska

 

 

Środa

6.06.2012

 

Smerfny tor przeszkód – zabawy ruchowe w ogrodzie przedszkolnym

  • dzieci rozumieją potrzebę ruchu na świeżym powietrzu
  • doskonalą sprawności i umiejętności ruchowe
  • wykonują odznakę – Sprawny Smerf
     ( kolorują postać Smerfa w kole, mocują tasiemkę, nauczyciel dekoruje dzieci odznakami)

H. Czapiewska

Anna Matczak

 

 

Czwartek

7.06.2012

 

 

BOŻE CIAŁO

 

 

 

 

Piątek

8.06.2012

 

Smerfy na scenie tańczą i śpiewają – zabawy muzyczno- rytmiczno  – ruchowe

  • dzieci bawią i tańczą przy nagraniach Smerfów
  • poznają figury do układu tanecznego
  • wykazują poczucie rytmu
  • harmonijnie poruszają się przy muzyce
  • przezwyciężają nieśmiałość

 

Anna Matczak

Magdalena Wiktorowska

 

 

Poniedziałek

11.06.2012

 

Teatr Smerfów – teatr samorodny w kąciku teatralnym

  • dzieci przedstawiają krótkie scenki, znane bajki w kąciku teatralnym
  • wykorzystują maski, pacynki i rekwizyty teatralne
  • wykazują pomysłowość i twórcza postawę
  • nagradzają występy kolegów brawami
  • uczą się pracy w zespole
  • ozdabiają wg własnego pomysłu maski teatralne

 

Anna Matczak

H. Czapiewska

 

 

Wtorek

12.06.2012

 

Zaproszenia na bal Smerfów – zabawy plastyczno – graficzne

  • dzieci wykonują zaproszenia dla rodziców na bal
  • naklejają gotowe elementy
  • utrwalają kolory
  • rozpoznają i nazywa figury geometryczne
  • dbają o estetykę pracy
  • tańczą układ taneczny do smerfnej piosenki

 

Anna Matczak

Magdalena Wiktorowska

 

 

Środa

13.06.2012

Czy Ważniak jest ważny, Osiłek silny, Lasuch łakomy… – każdy z nas jest inny – dyskusja

 

  • dzieci uzasadniają swoja opinię na temat wybranego Smerfa
  • dostrzegają, że każdy jest inny ma inne umiejętności, zainteresowania , inaczej wygląda
  • uczą się tolerancji
  • przeliczają Smerfy w zakresie 4 posługując się liczebnikami głównymi i porządkowymi
  • kolorują  dowolnie wybraną postać Smerfa

 H. Czapiewska

Anna Matczak

 

 

Czwartek

14.06.2012

 

Smerfne czapki – praca plastyczno techniczna

 

 

 

  • Dzieci z pomocą nauczyciela wykonują niebieskie czapki z krepy i brystolu
  • Dekorują salę na bal balonami, kolorowymi paskami krepy, serpentyną
  • Pełnią rolę gospodarza sali
  • Pracują w zespołach

 

Magdalena Wiktorowska

Anna Matczak

 

 

Piątek

15.06.2012

 

Bal wszystkich Smerfów – zabawy integracyjne z rodzicami

Podsumowanie projektu – ewaluacja

  • dzieci uczestniczą we wspólnych zabawach z rodzicami ( zabawy ruchowe, plastyczne, naśladowcze, relaksacyjne, masaż)
  • umacniają więzi rodzinne
  • wykazują twórczą postawę
  • rodzice uczą się różnych form spędzania czasu z dzieckiem
  • rozstrzygnięcie konkursu plastycznego

 

Anna Matczak

Magdalena Wiktorowska

 

 

 

 

 

 

 

 

 



Efekty działania:
Założone cele ogólne i szczegółowe zostały osiągnięte. Projekt zakończony Balem Wszystkich Smerfów.
Rodzicom rozdano ankiety dotyczące Projektu. Wyniki:
- w opinii 99% rodziców, dzieci opowiadały w domu o zajęciach realizowanych w ramach Projektu,
- 98% rodziców uważa, że zajęcia realizowane w ramach Projektu wyzwoliły w dzieciach aktywność twórczą,
- 100% rodziców odpowiedziało, że podobał się Projekt Kraina Smerfów.

Realizacja Projektu przyniosła mi wiele radości i satysfakcji pedagogicznej. Radość i zadowolenie dzieci z różnych form działania, pozwoliło na wyzwolenie ich twórczej postawy. Przygody Smerfów były inspiracją rozmów wychowawczych, dotyczących funkcjonowania w grupie, podziału cech charakteru na dobre i złe. Bal wszystkich Smerfów kończący Projekt stał się okazję do wspólnych zabaw dzieci i rodziców w smerfowych strojach. Dzieci odczuwały radość zabawy i bliskość mamy i taty. Rodzice aktywnie spędzili czas ze swoją pociechą i odnaleźli w sobie dziecko.

Osoby / instytucje współpracujące i zakres współpracy:
Współpraca ze środowiskiem w realizacji projektu:
- Rodzice :
- Pomoc w zorganizowaniu smerfnego kącika w sali
- Pomoc w przygotowaniu balu Smerfów w przedszkolu,
- Udział w konkursie Kraina Smerfów
- Cała polska czyta dzieciom - opowiadania o Smerfach
- Księgarnia
- Zakup książek
- Biblioteka
- Wypożyczenie książek
- Zajęcia biblioteczne


Informacje dodatkowe:
Bajka jednoznacznie kojarzy się z okresem dzieciństwa. Powszechnie wiadomo, że na tym etapie rozwoju mały człowiek poznaje świat rzeczywisty przez pryzmat świata wyimaginowanego, stworzonego z myślą o nim, jego potrzebach
i możliwościach.
W naszym Przedszkolu realizowany jest program autorski Razem do Europy. W ramach programu, jako najmłodsza grupa przedszkolaków uczestniczymy w organizowanych w przedszkolu dniach europejskich. W tym roku moim zadaniem było zorganizowanie Dnia belgijskiego. Zainteresowanie dzieci postaciami Smerfów, chęć poznania ich przygód skłoniła mnie do napisania projektu.
Myślą przewodnią projektu jest dążenie do jak najwszechstronniejszego stymulowania aktywności twórczej dzieci poprzez działanie. Zaplanowane działania zostały rozpisane tak, aby zaangażować do współpracy środowisko przedszkolne, rodzinne, społeczność lokalną.
Projektem zostaną objęte przedszkolaki z grupy I 3 latki





© Copyright 2024 Kuratorium Oświaty w Bydgoszczy

Projekt i opracowanie: ix.pl