strona główna | ważne informacje | ostatnio dodane | wejście do piko | kontakt



























Przykłady dobrych praktyk w szkole
2020-07-24 11:27 / 106
Program Wczesnej Profilaktyki Mowy
Działanie opracowano w placówce:Przedszkole Miejskie nr 17 w Toruniu
Gagarina 210
87-100 Toruń
Autor / autorzy działania:Joanna Banaszak
pm17@wp.pl
Dział i zakres działania:wychowanie przedszkolne
- edukacja
- wychowanie i opieka
- organizacja pracy szkoły
- funkcjonowanie szkoły w środowisku
Czas trwania działania:systematycznie od 2002 roku
Forma zajęć:cała grupa
Adresat zajęć:dzieci 3-letnie
Cel działania:
Cel główny programu:
Wspomaganie rozwoju mowy i profilaktyka jej zaburzeń u dzieci 3-letnich

Cele operacyjne- dzieci powinny:
- wykonać prawidłowo ćwiczenia oddechowe;
- uważnie obserwować ćwiczenia artykulatorów demonstrowane przez logopedę;
- powtórzyć kilka ćwiczeń artykulatorów: buzi, języka, policzków; żuchwy,
- naśladować dźwięki np. pojazdów, zwierząt, instrumentów,
- bawić się z wykorzystaniem wyrazów dźwiękonaśladowczych,
- rozpoznawać odgłosy np. zwierząt, najbliższego otoczenia, pojazdów,
- podjąć próbę samodzielnego poszukiwania różnych efektów dźwiękowych (np. przy wykorzystaniu gazety),
- prawidłowo powtarzać głoski, słowa, frazy, wierszyki,
- w sposób rytmiczny wykonywać ruchy w określonym czasie i w przestrzeni,
- umiejętnie współdziałać i utrzymywać z innymi prawidłowe kontakty werbalne,
- wykazać radość z prawidłowo wykonanych ćwiczeń, z uczestnictwa w zabawie.

Szczegółowy opis działania:

Program stanowi integralną część programu autorskiego „Zintegrowana edukacja twórcza” realizowanego przez całą Radę Pedagogiczną Przedszkola Miejskiego Nr 17. W programie „Zintegrowana edukacja twórcza” duży nacisk kładziony jest na zabawę, która stanowi podstawową formę aktywności w przedszkolu, zabawę zmierzającą do rozwijania i ekspresji każdego wychowanka. Ćwiczenia logopedyczne wymagają wielu powtórzeń, mogą wydawać się dziecku mało atrakcyjne, a nawet nudne. Stąd pomysł skojarzenia ćwiczeń profilaktycznych z ruchem, opowiadaną historią, ilustracjami. Dzieci mają bowiem naturalną skłonność do powtarzania ulubionych zabaw. Sprzyja to dobremu zapamiętaniu ćwiczeń i stwarza okazję do tego, że dziecko będzie bawiło się nie tylko na zajęciach, ale także w innej sytuacji. Działania prowadzone w ramach programu, dotyczą zgodnie z założeniami, całej grupy dzieci 3-letnich, wśród których prowadzone są zajęcia o charakterze profilaktycznym. Zestawy ćwiczeń usprawniających umiejętność porozumiewania się prowadzone są przez logopedę w obecności nauczyciela i przy jego aktywnym udziale. Nauczyciel poszerza w ten sposób swój warsztat pracy i powtarza wybrane ćwiczenia w czasie swojej pracy z grupą.

Mowy uczymy się przez naśladownictwo, stąd pomysł częstego wykorzystywania ćwiczeń dźwiękonaśladowczych, tak bardzo lubianych przez dzieci. Wśród ćwiczeń profilaktycznych znaleźć się mogą również ćwiczenia emisji głosu, ćwiczenia logorytmiczne i inne. Ważne jest, aby pamiętać że rozwój mowy zależy nie tylko od ogólnego rozwoju psychoruchowego, od sprawności narządów artykulacyjnych, dobrego słuchu, ale w dużej mierze od kontaktu dziecka z otoczeniem. Szczególną rolę we wczesnej profilaktyce mowy program  wyznacza rodzicom. Ich rola w prawidłowym rozwoju mowy dziecka jest bardzo istotna. Dlatego w ramach programu  realizowane są działania z zakresu pedagogizacji rodziców. Kontakt z rodzicami nawiązany zostaje jeszcze przed przyjściem dziecka do przedszkola, w czasie zebrania, gdzie omawiane są założenia programu i sposób współpracy z logopedą przedszkolnym. We wrześniu organizowane jest szkolenie dla rodziców dzieci 3-letnich na temat prawidłowego rozwoju mowy dziecka. Wszyscy rodzice zaproszeni są także na  zajęcie otwarte z zakresu profilaktyki mowy, gdzie zapoznają się ze sposobami zabawy i formą ćwiczeń z dzieckiem nad prawidłową wymową. W gazetce przedszkolnej i na tablicy dla rodziców systematycznie są publikowane artykuły dla rodziców oraz propozycje ćwiczeń logopedycznych. Zajęcia z profilaktyki logopedycznej prowadzone są systematycznie jeden raz w tygodniu (przez logopedę i  przez wolontariuszy z Akademickiego Centrum Pomocy Logopedycznej). Poza tym, dzieci ćwiczą prawidłową wymowę w czasie zajęć z nauczycielem w grupie. Nauczyciel wykorzystuje do tego typu ćwiczeń między innymi „Przybornik logopedyczny”. Jest to pudełeczko zawierające np. lusterko, słomki, waciki, piórka. Taki przybornik, przygotowany przez rodziców, ma w przedszkolu każde dziecko. Dzieci 3-letnie uczestniczą dodatkowo w konkursie wewnątrzprzedszkolnym  na najśmieszniejszą minkę przedszkolaka. Konkurs ten pod hasłem „Gimnastyka buzi i języka” promuje ćwiczenia logopedyczne jako świetną zabawę. Wszystkie dzieci prezentują najlepiej jak potrafią swoje wygimnastykowane wargi i języki, które potem w formie zdjęć poddawane są życzliwej ocenie kolegów i koleżanek.



Efekty działania:
1. W ramach realizacji programu udało się znakomicie zintegrować działania logopedy, nauczyciela i rodzica, co stworzyło okazję do częstszego, kierowanego stymulowania rozwoju mowy dzieci. Zarówno rodzice jak i nauczyciele włączyli się aktywnie i świadomie do realizacji założeń programu.
2. Zarówno rodzice, jak i nauczyciele chętnie korzystali z informacji, wskazówek i konkretnych propozycji ćwiczeń rozwijających mowę dzieci.
3.Proponowane i demonstrowane z zakresu profilaktyki ćwiczenia stały się inspiracją do organizowania przez nauczycieli i rodziców, zabaw dzieciom wspomagających rozwój mowy.
4. Realizowane w ramach Programu zajęcia profilaktyczne cieszyły się wśród dzieci ogromnym zainteresowaniem. Dzieci chętnie wykonywały ćwiczenia; były one dla nich dobrą zabawą.
5. Zajęcia profilaktyczne stały się dobrą okazją do uzyskania przez dzieci prawidłowych wzorców wymowy i komunikacji.
6. Realizacja działań profilaktycznych przyniosła efekty w zapobieganiu wadom wymowy.

Osoby / instytucje współpracujące i zakres współpracy:
- Logopeda
- Dyrektor
- Rada Pedagogiczna
- Rodzice
- Akademickie Centrum Pomocy Logopedycznej

Informacje dodatkowe:
Umiejętność poprawnego mówienia jest bardzo ważna. Odgrywa ona znaczącą rolę w rozwoju osobowości dziecka, w kontaktach społecznych. Mowa jest czynnością, której musimy się nauczyć. Jej rozwój należy stymulować od pierwszych lat życia. Program Wczesna Profilaktyka Mowy wychodzi naprzeciw potrzebom społecznym i wskazuje na konieczność pomocy logopedycznej dzieciom już w najmłodszej grupie wiekowej w przedszkolu




© Copyright 2024 Kuratorium Oświaty w Bydgoszczy

Projekt i opracowanie: ix.pl