strona główna | ważne informacje | ostatnio dodane | wejście do piko | kontakt



























Przykłady dobrych praktyk w szkole
2011-12-19 19:10 / 10
Zespół Teatralny KAMAGO
Działanie opracowano w placówce:Szkoła Podstawowa im. Ewarysta Estkowskiego w Pakości - oddziały gimnazjalne
Szkolna 44
88-170 Pakość
Autor / autorzy działania:Beata Mistera - Lewandowska, Małgorzata Skonieczka
gimnazjumpa@wp.pl
Dział i zakres działania:inne działania
- edukacja
- wychowanie i opieka
- organizacja pracy szkoły
- funkcjonowanie szkoły w środowisku
Czas trwania działania:od 2009 roku do ...
Forma zajęć:zajęcia pozalekcyjne
Adresat zajęć:gimnazjaliści - klasy I-III
Cel działania:
- Rozwijanie umiejętności efektywnego współdziałania w zespole, współtworzenia dzieła scenicznego;
- wyposażenie uczniów w wiedzę na temat składników dzieła teatralnego, warsztatu pracy aktora, różnych form i technik teatralnych, współczesnych tendencji inscenizatorskich;
- rozwijanie umiejętności umożliwiających uczniom amatorską działalność teatralną (wejście w role, wyrażanie uczuć poprzez gesty, mimikę itd.);
- wspieranie psychologicznych aspektów rozwoju młodzieży (terapia poprzez teatr), kształtowanie wrażliwości, wyobraźni i poczucia estetyki.


Szczegółowy opis działania:

 

Grupa „Kamago” powstała w naszej szkole we wrześniu 2009 roku. Tworzą ją dziewczęta z różnych klas – zarówno pierwszych, drugich, jak i trzecich. Mimo krótkiego okresu działalności „Kamago” ma na swoim koncie dużo sukcesów (nagrody aktorskie, nagrody za prezentowane na festiwalach spektakle, uznanie lokalnej społeczności). Dzięki pracy w teatrze gimnazjalistki  rozwijają indywidualne zdolności i własną kreatywność, poszerzają wiedzę o różnych technikach wyrazu artystycznego oraz wzbogacają swój warsztat aktorski. Zaangażowanie w podejmowane przedsięwzięcia, zwieńczone sukcesami,  wzmacnia w  dziewczętach wiarę w możliwość osiągnięcia wyznaczonego celu, pomimo pochodzenia z małej miejscowości. Sprzyja pokonywaniu własnych lęków, barier i kompleksów oraz tworzeniu trwałych więzi międzyludzkich. Kształtuje postawę zaciekawienia sobą i drugim człowiekiem, przygotowuje do funkcjonowania w różnych rolach społecznych. Rozwija także umiejętność rozwiązywania problemów w sposób twórczy, przyswajania negocjacyjnego  sposobu niwelowania konfliktów. Co ważne, poprzez teatr realizują się również osoby, których wyniki w nauce nie zawsze są wysokie. Uczennice, które w szkole podstawowej nie miały nic wspólnego z teatrem, dziś nie wyobrażają sobie bez niego życia.

 

W ramach przynależności do „Kamago” dziewczęta:

- biorą udział w wycieczkach do teatrów na  przedstawienia;

- uczestniczą w warsztatach teatralnych, prowadzonych przez  aktora Tomasza Bielińskiego oraz starszych kolegów z  inowrocławskich liceów;

- przygotowują  kostiumy, scenografię, podkłady muzyczne i rekwizyty;

- doskonalą warsztat aktorski poprzez ćwiczenia dykcyjne, oddechowe, ruchowe;

- pracują nad interpretacją i inscenizacją tekstów;

- dokonują prób tworzenia własnego scenariusza teatralnego;

- konfrontują swoje umiejętności poprzez udział w przeglądach teatralnych („poPaTrz”);

- nawiązują kontakty z innymi zespołami o podobnym charakterze (z grupami: „Azyl” z II Liceum Ogólnokształcącego im. M. Konopnickiej w Inowrocławiu i „Re-Akcja”  z Młodzieżowego Domu Kultury im. J. Korczaka w Inowrocławiu) , wymieniają doświadczenia;

- prezentują dokonania na forum szkoły i środowiska lokalnego;

- przygotowują materiały promujące działalność koła (afisze,  foldery), udzielają wywiadów dla prasy;

- biorą udział (w roli obserwatorów) w  inowrocławskiej „Arlekinadzie” - festiwalu, których uczestnikami są licealiści z całej Polski;

- prowadzą warsztaty aktorskie dla uczniów szkół podstawowych w trakcie Drzwi Otwartych gimnazjum;

- dokonują nagrań własnych spektakli;

- walczą ze sceny z różnego typu uzależnieniami wśród młodzieży, prezentując spektakle podejmujące problematykę profilaktyczną –realizują założenia ogólnopolskiej akcji „PaT”.

 

 Praca w „Kamago”  pozwala również uczennicom:

- wzbogacać zasób słownictwa czynnego;

- umiejętnie stosować werbalne i niewerbalne środki wyrazu;

- panować nad własnym ciałem, poznawać jego możliwości plastyczne;

- rozwijać wrażliwość estetyczną;

- ćwiczyć  pamięć, doskonalić umiejętność koncentracji i obserwacji;

- pokonywać bariery w procesie komunikacji, radzić sobie ze stresem;

- identyfikować różne stany emocjonalne;

- rozbudzać poczucie odpowiedzialności;

- kształcić zdolność samooceny oraz oceny zachowań innych;

- rozwijać umiejętność uzasadnienia swojego stanowiska;

- rozumieć znaczenie  wartości uniwersalnych (np. dobro, prawda, miłość, piękno, uczciwość, honor);

- poznawać siebie - własne mocne i słabe strony;

- doskonalić umiejętność dokonywania właściwych wyborów.



Efekty działania:
1. Nagroda Dyrektora Teatru Polskiego Pawła Łysaka "Ku Inspiracji" na III Wojewódzkim Profilaktycznym Festiwalu Teatralnym "poPaTrz" (za spektakl "Sala") - 2011 r.
2. Nagroda dla najlepszej aktorki (Małgorzaty Wilczyńskiej) na ww. festiwalu.
3. II miejsce na II Wojewódzkim Profilaktycznym Festiwalu Teatralnym "poPaTrz" (za spektakl „Blog”) - 2010 r.
4. Nagroda Specjalna Instruktora Warsztatów Tomasza Bielińskiego na ww. festiwalu (za pracę zespołową oraz za wiarę, że dla grupy nie ma rzeczy niemożliwych) - 2010 r.
5. Dwa wyróżnienia aktorskie na ww. festiwalu (dla Marleny Wiatr oraz Darii Bursztynowicz).


Osoby / instytucje współpracujące i zakres współpracy:
1. Aktor i iluzjonista Tomasz Bieliński - warsztaty teatralne.
2. Teatry: "Azyl"( z II Liceum Ogólnokształcącego im. M. Konopnickiej w Inowrocławiu) i "Re-Akcja" ( z Młodzieżowego Domu Kultury im. J. Korczaka w Inowrocławiu) - warsztaty teatralne, wymiana doświadczeń.
3. Młodzieżowy Dom Kultury im. J. Korczaka w Inowrocławiu - miejsce nagrań, oświetlenie, nagłośnienie, umożliwienie prezentacji spektakli.
4. Ośrodek Kultury i Turystyki w Pakości - umożliwienie prezentacji spektakli przed lokalną społecznością.








© Copyright 2024 Kuratorium Oświaty w Bydgoszczy

Projekt i opracowanie: ix.pl